Lever i missbrukshem
Hej, jag funderar på att ta mitt egna liv. Då jag inte har något att leva för. Jag lever i ett missbruks hem. Mamma och pappa är missbrukarna. Jag lever ständigt i ett trauma som inte slutar. Bråk är det hela tiden, som jag alltid blandas in i. Blir misshandlad psykiskt men också fysiskt. Jag funderar på självmord eller att rymma hemifrån för evigt. Jag har inge hopp kvar längre.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är tragiskt att du (och tyvärr flera andra barn) lever med föräldrar som missbrukar. Det är en hemsk, hemsk situation - men leva ska du göra i alla fall! Och det finns hjälp att få även om det kräver av dig att du tar de nödvändiga stegen.
Först vill jag du att omgående vänder dig ill kuratorn i skolan och berättar vad om pågår hemma. Missbrukande föräldrar kan inte leva upp till sitt föräldraansvar. Någon annan måste ta över ansvaret för att barnen ska få en någorlunda bra uppväxt. Speciellt gäller det om barnet behöver skyddas från misshandel.
Din kurator kan hjälpa dig så att du får kontakt med socialtjänsten. Bli inte rädd nu - jag vet att det cirkulerar olika rykten om socialtjänsten. men de hjälper barn som inte längre kan bo hemma. Det är alltså det första och viktigaste steget.
Självklart kan du själv gå till socialtjänsten i din hemkommun och på plats berätta det som du skriver till oss, men det kan kännas svårt. Om du har en släkting som vet hur du har det hemma kan denna person kanske också hjälpa dig med att få kontakt med socialtjänsten. Oftast är det bäst om barnet får hjälp från kuratorn i skolan.
Förutom detta steg kan du också chatta med en kurator på bris.se och få mer vägledning.
Jag rekommenderar också att du går in på maskrosbarn.org som är en organisation som på olika sätt hjälper och stödjer barn som har missbrukande föräldrar. Där kan du också chatta med någon som är äldre men har egna erfarenheter av missbrukarhem.
Du måste få hjälp omgående. Dina föräldrar har själva en sjukdom - en beroendesjukdom - men det är inte ditt ansvar att ordna vård för dem.
Men oavsett föräldrarna är skyddet för dig det viktigaste nu och att du får ett hem där du kan känna dig trygg. Följ mina råd (och läs även de korta skrifter jag lägger till här nedan. Där finns också tips och råd)!