Rädd för framtiden och känner mig inte vuxen alls
Hej!
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag fyller 17 om några dagar, men jag vill verkligen inte fylla år. Jag kan inte förstå hur jag kan bli 18 om ett år... Jag får ångest och panikattacker och självmordstankar bara av att tänka på det. Jag känner mig inte vuxen alls.
Jag har autism och har haft depression och ångest sen jag var 12. Det känns fortfarande som om jag är 14. Jag har varit så fokuserad på att fundera om jag ska begå självmord eller inte att jag inte haft tid att växa upp. Jag har inga vänner, har blivit tvungen att hoppa av gymnasiet, och det känns som om inget kommer bli bättre. Jag vet inte ens vad jag vill göra med mitt liv. Jag har verkligen slösat bort hela min tonår.
Jag är rädd för framtiden. Jag vill bara inte att något ska förändras. Jag vill bara att tiden ska stanna så att jag kan hinna ikapp, för jag ligger så långt bakom andra i min ålder. Min autism och depression har hållit mig tillbaka från att umgås med folk i min ålder, från att uppleva nya saker, och att växa som person. Jag är så emotionellt omogen.
Jag känner mig inte redo att bli vuxen och lämna tryggheten med att fortfarande vara barn, antar jag.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tankfulla brev. Jag tror du beskriver tankar och känslor som många unga delar med dig. Tonåren är för många en jobbig och svårt period att gå igenom. Det kan vara lätt att hamna i oro för framtiden och tvivla över den egna förmågan att kunna klara av det krav som vuxenvärlden ställer på oss.
Vid känslor av oro och osäkerhet är det vanligt att vi ofta kommer in i ett läge där man underskattar den egna förmågan att kunna handskas med de problem som vi möter. Men i takt med att vi får mer livserfarenhet så ökar successivt vår tilltro till oss själva och att det ändå går att hitta sätt att lösa olika livsproblem.
Men alla de här funderingarna över livet, framtiden och sig själv kan lätt växa på sig och kännas övermäktiga och kanske skrämmande. Så som det låter att det kan bli för dig när du berättar att du får ångest över tankar på framtiden?
I sådana lägen brukar det vara ett ovärderligt stöd att ha någon att dela alla dessa tankar och känslor med. Någon som du kan sortera dessa frågor med och kanske kunna be om konkreta råd när du behöver det. Hur man kan göra med olika frågor som eventuella tankar på utbildning, jobb eller praktik.
Har du någon i din närhet som du har förtroende för och som du kan prata med om dina funderingar? Om man har möjlighet att prata med en förälder eller en annan närstående så kan det vara en bra strategi.
Har man svårt att prata hemma om dessa funderingar så kan man pröva att ta kontakt via chatt med Tjejzonen
Jag tror som sagt att du brottas med tankar och känslor inför vuxenblivande som många unga kan känna igen. Har man, som du skriver, även svårigheter inom autismspektrumet eller andra problem med ångest eller depression, så kan det medföra att man bär på än större oro för förändringar.
Olika påfrestningar kan ibland leda till man kommer in i en utvecklingskris. Då kan du behöva söka professionellt stöd en tid, utöver stöd från familjen. Om du får ökade besvär av ångest och starka självmordstankar så kan du eller dina närstående kontakta BUP för råd och hjälp (se artikeln här nedan om Kris för mer information stöd och hjälp).
Via Habiliteringen kan personer med autismspektrum ta del av olika stödinsatser.  Man kan ansöka om kontakt med en psykolog eller en kurator som har särskilda kunskaper om autismspektrum och den aktuella frågan som du beskriver kring att ha oro för framtiden och att bli vuxen.
Att mogna och "bli vuxen" är något som sker stegvis och något som vi gör i vår egen takt och i samspel med vår omgivning. Jag tycker inte du ska behöva känna press över att förväntas ha mognat klart tills du blir 18 år.
Mer tänka att du då går du in i en mellanfas som "ung vuxen" och som betyder att du fortsätter vara dig själv samtidigt som du stegvis kommer öva dig på att blir mer självständig kring olika saker.
Lycka till och ta hand om dig!