Har mina sympton blivit värre?
Hej! Jag undrade om det är vanligt att symptom blir ”värre” efter att man blivit diagnostiserad?
Jag fick diagnosen autism för några månader sen och sedan dess har symptom och dragen blivit mer och mer, oftare och kraftigare.
Till exempel så blir jag icke-verbal mycket oftare, jag har börjat flaxa med armarna och händerna (vilket jag aldrig gjorde förut), jag tittar inte folk i ögonen lika ofta, mina reaktioner till ljud, berörning, ljus etc har blivit mer synliga, har svårare att förklara saker och förstå andra, osv.
Är detta vanligt/normalt? Det känns ibland som om jag vara ”låtsas” vara autistisk eller att jag bara hittar på. Eller kan jag bara ha börjat släppa den där fasaden jag haft sen jag var liten? (Dvs att låtsas vara ”normal”)
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilken viktig fråga du ställer.
Först och främst vill jag skriva att en diagnos ju bara är en beskrivning av liten del av ens personlighet. Vad man är bra på och vad som är svårt. Att få samma diagnos som någon annan behöver inte betyda att man är likadan.
Vissa likheter men också mycket som är olikt.
Jag tror att det kan vara så här: dina personlighetsdrag har kanske inte blivit värre, men mer tydliga för dig. Du kanske har börjat fundera mer på vem du är. Hur verbal du är eller om du möter någons blick eller tittar ner.
Det är naturligtvis bara spekulationer från min sida men om dina funderingar fortsätter och fortsätter och du tycker att du fastnat kanske du skulle behöva prata med kuratorn, läkaren och psykologen som gjorde utredningen och satte diagnosen.
Har du kvar kontakten eller är den avslutad? Ibland behöver man prata om vad man kommit fram till flera gånger för att förstå sin diagnos. Så din viktiga fråga om symptomen blivit värre kan kanske besvaras av dom.
Det viktigaste är ifall diagnosen hjälper dig och gör att personer i din omgivning förstår dig på ett bättre sätt.
Jag tycker att du uttryckte det på ett bra sätt när du skrev att dina reaktioner blivit mer synliga. Säkert mer synliga för dina lärare, familjen och dina vänner.
Du skriver i den sista meningen att du kanske börjar släppa din fasad sedan du varit liten och låtsats vara "normal". Tillsammans med familjen och släkt och vänner du känner sedan tidigare är det väl lättare.
Att du har svårt att förklara saker och att förstå andra kan kopplas till din autismdiagnos. Många reagerar på beröring och är ljud- och ljuskänsliga.
För att summera mitt svar till dig så tror jag inte symtomen blir värre utan mer tydlig för dig och förhoppningsvis lättare att leva med.
Tack för ditt brev. Bra att du är nyfiken och frågvis. Fortsätt vara det.