Känner mig värdelös
Jag har mått dåligt i snart 2 år. Jag vill inte prata med någon om det eftersom jag inte vill kännas som en börda. Jag känner inte heller att jag förtjänar att få hjälp. Jag känner mig värdelös och jobbig för alla i min omgivning. Jag orkar snart inte leva mer och vet inte vad jag ska göra.
-

BUP svarar:
Hej!
Vilken negativa tankar du går och bär på. Det måste vara jobbigt för dig att känna att du är värdelös och jobbig för din omgivning. Hur har det blivit så?
Du skriver att du inte vill vara en börda och en belastning för din familj och kanske inte heller för dina vänner.
Det kan ju finnas många anledningar till att du tänker som du gör. T ex att dina föräldrar inte skulle orka ta emot det du vill berätta och finnas för dig då du är ledsen och mår dåligt. Men jag vet naturligtvis inte vilket bemötande du fått tidigare.
I svaret till dig vill jag skicka med lite hopp - eller varför inte riktigt mycket hopp om att saker kan förändras och lösa sig. Om det nu är så att du känner att det är helt omöjligt att vända sig till  dina föräldrar så finns det andra vägar att gå, andra möjligheter att få hjälp.
Om du inte vill belasta dina nära och kära med dina bekymmer men ändå är i behov av stöd och pepp och någon att samtala med, så vill jag tipsa om tjejzonen. Här kommer länken till tjejzonen. Ta chansen!
Om du mått dåligt i två års tid och känner att orken snart är slut är det ju väldigt viktigt att du börjar prata/chatta med någon om vad som gör att du mår dåligt. Det kan handla om kontakten med dina föräldrar, kamratbekymmer eller något helt annat.
Inga problem är för små eller oviktiga tycker jag. Börja med att ta kontakt med tjejzonen som ett första steg. Dom är vana att prata med ungdomar och jag är övertygad att de inte ser det som någon börda att du tagit kontakt med dom.
Jag skulle avslutningsvis vilja skriva med de största bokstäverna i hela världen:
Du är betydelsefull och förtjänar att få hjälp.