Har social ångest men vågar inte mötas och prata
Jag har socialfobi som är riktigt grov, jag mår fruktansvärt dåligt och har insett att jag verkligen behöver hjälp, nu. Jag vägrar att prata med mina föräldrar om det (dem har ingen aning) och det är inte någon som vet om hur jag mår. Jag vet inte var och hur jag ska ta hjälp. Jag vågar inte sitta med någon annan person och prata om mina problem eller Varför jag mår dåligt. Det jag skulle kunna tänka mig är att skriva eller prata i telefon. Vad ska jag göra? Behöver hjälp. Jag är rädd för mig själv och rädd för vad jag kan göra mot mig själv, jag måste ha hjälp nu.
Ida

BUP svarar:
Hej Ida!
Jag tycker det är starkt av dig att bestämma dig för att börja ta tag i hur du mår och jobba för att få till en förändring. Många människor lider av oro och ångest någon gång i livet och med stöd och rätt kunskap så brukar det gå bra att ta sig igenom dessa svårigheter.
Just rädsla och ångest för sociala situationer är ett mycket välkänt problem som många unga kämpar med att hantera. Så du är inte alls ensam om uppleva denna svårighet.
Social rädsla och ångest kan dessvärre medföra att vardagen kan kännas mycket svår att klara av, eftersom vi i vardagen ständigt möter andra personer som vi behöver kommunicera med på något sätt. Man behöver hantera många olika sociala situationer under skoldagen eller på fritiden - som att redovisa ett skolarbete eller prata med andra jämnåriga.
För många leder social ångest till att man gör allt man kan för att undvika situationer som väcker rädslan, men i själva verket behöver man i små steg öva sig på att närma sig sociala sammanhang och träna på att våga prata mer med andra.
Du skriver att som du tänker just nu så önskar du inte blanda in dina föräldrar och att det känns som ett för stort steg att mötas och prata med en professionell öga-mot-öga. Jag ska därför försöka ge dig några råd om hur du kan söka stöd via nätet.
Du kan läsa mer om social ångest via vårdguiden1177 eller via UMO utöver den information som skickas med från bup.se.
Via Tjejzonen så kan du få kontakt online för stöd via chatt.
Om du inte tycker att problemen minskar efter du försökt arbeta för att komma till rätta med dessa svårigheter på egen hand, så vill jag rekommendera dig att som nästa steg våga söka hjälp hos antingen din Elevhälsa eller via en Ungdomsmottagning för samtalskontakt.
Lycka till!