Vill inte må bättre
Jag ser ofta tips på hur man ska må bättre, men jag tycker inte jag förtjänar att må bra. Varför ska jag boosta mitt självförtroende om jag är en hemsk människa? Ser inte poängen med det. Har regler för mig själv att inte äta utom till middagen då jag är med mina föräldrar (och sluta om jag går ner mer än 5 kg), inte för att jag vill gå ned i vikt eller något utan bara för att jag inte förtjänar mat. Och nej, jag vill inte ta mig ur det eller nåt annat av mina självdestruktiva beteenden för jag förtjänar ju dem, jag vill inte sluta. Jag är en hemsk person som gjort och gör många hemska saker. Hit skriver jag väl mest för att få uppmärksamhet.
:(

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt mejl börjar jag fundera på vad i all sin dar är det som gör att du har så hemska skuldkänslor och självanklagelser? Det du skriver vore inte ens rimligt om du hade begått extremt allvarliga brott. Jag tror inte att du har gjort något sådant.
Men du ger mig inga ledtrådar. Därför kan jag bara spekulera och skriva lite allmänna psykologiska sanningar.
Du säger själv att du håller på med "självdestruktiva beteenden". En konkret sådan självbestraffning nämner du, nämligen att du inte äter, inte för att du har en vanlig ätstörning, utan för att du "inte förtjänar mat". Dina andra självdestruktiva handlingar nämner du inte konkret men du antyder att håller på med andra formar självskadebeteende. Det vill säga du håller på med systematisk självbestraffning.
Och här kommer mina generella gissningar. De personer som har en så pass negativ inställning till sig själva har ofta själva varit utsatta för trauma, övergrepp.
Som en följd av detta kan offret börja förakta sig själv, nedvärdera sig själv, känna själv skyldig för att man var för passiv, inte visade tillräckligt motstånd. Eller lät sig dras in, dras med och liknande olika tankar- fast man självklart inte bär på någon skuld.
En annan variant är barn som inte känner föräldrarnas kärlek, eller barn som är osedda hemma. Kanske får skuld för en massa saker, får höra negativa, förnedrande kommentarer och börjar se sig själva med dessa anklagande och nedvärderande ögon.
Jag vill inte fortsätta här med mina gissningar, det kan vara oändligt många andra orsaker till din nedvärderande syn på dig själv.
En sak är jag dock säker på: du måste sluta med ditt självdestruktiva beteende och hitta realistiska svar på frågor som plågar dig. Du måste hitta proportioner på vad du är ansvarig för och vad du inte har ansvar för. Och du vet säkert någonstans i ditt bakhuvud att även om man har gjort dumma saker finns det alltid en väg framåt.
För att hitta nya svar på frågor, för att hitta rätta proportioner och vägen framåt behöver du få hjälp utifrån. Är man låst i sina tankar går man bara runt-runt i onda cirklar och ser inte alternativa tolkningar, nya perspektiv.
Utan att känna till vad som ligger bakom dina självanklagelser vågar jag påstå att du är en värdefull ung människa som har livet framför sig och behöver vägledning (förresten, även riktiga, dömda brottslingar får vägledning för att hitta till ett sunt liv).
Jag förstår att det knappast är tillräckligt för dig att jag säger vad jag säger, för du verkar så fast i din uppfattning att du "inte förtjänar något bättre". OK, men du kan i alla fall spåna vidare på om du har rätt eller fel när du fördömer dig själv på det strängaste sättet. Därför har jag några förslag:
Börja anonymt på nätet. Gå in på bris.se eller på tjejzonen.se där du anonymt kan chatta med någon, förklara mer av dina känslor och tankar och dina "dumheter". På det sättet kan du få också mer konkret vägledning.
Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen om du samlar mod och vågar träffa någon i ett personligt samtal.
Det är viktigt att du kommer ut ur dina självanklagelser och självdestruktiva handlingar!
Tro mig - de vägar jag föreslår kommer att leda dig mot att se dig själv så som du är, med dina egenskaper, goda och sämre alltså som en blandning av allt så som vi alla är.