Vill förstå varför jag känner så här
Hej
jag är en tjej som fyller 16 år i sommar. Jag har haft mkt ångest och oro. Har gått och pratat med en psykolog. Hon lärde mig förstå vad det är som händer i kroppen. Jag fick träna på saker som gav mig ångest. Senaste tiden har jag haft mkt overklighetskönslor. Som att jag inte vet om jag finns. Mår jättedåligt och börjar känna att detta aldrig kommer gå över. Har mkt stöd från mamma och pappa. Vi kan prata om detta.
Vad ska jag göra? Finns det hjälp att få. Varför känner jag så här.
TE

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Bra att du skriver till oss trots att du tidigare gått hos en psykolog för att få hjälp.  Det är inte svårt att förstå att du blir orolig när du får overklighetskänslor och när det känns som att du blir osäker på om du finns. Du skriver också att du tidigare hade mycket ångest och oro. Du fick då lära dig vad som händer i kroppen när man får ångest och det låter som att du tyckte att du hade hjälp av det. Nu har du haft overklighetskänslor och du undrar säker vad det är som händer med dig.
Kanske skulle du igen behöva hjälp med dina svåra känslor och kanske det skulle vara bra för dig att också försöka få hjälp att förstå hur det kommer sig att du har svåra känslor av ångest och oro och nu känslor av overklighet.
Ibland kan det vara så att sådana känslor blir starka om det finnas andra känslor som man försöker låta bli att känna och tänka på. Du frågar varför du känner på det viset. Det är ju svårt för mig att svara på men jag tycker att det är en viktig fråga du ställer. Det låter bra och viktigt att du har en öppen relation med dina föräldrar och att du känner stöd från dem.
Jag tänker nog att det vore bra om du pratade med dina föräldrar om detta och att ni sedan sökte hjälp igen. Om psykologen du träffade jobbade på BUP så kan du säga att du vill pröva med någon annan som kanske kan hjälpa dig på ett lite annat sätt det är inte särskilt ovanligt att göra så så det är BUP oftast vana vid.
Lycka till!