Kan jag ens lita på någon igen?
hej! jag är en 14åring, jag ska berätta kort först så du förstår hela min situation. i hela mellan och lågstadiet hade jag massa vänner, man lekte osv. men nu på högstadiet är alla falska. jag är bipolär och har en slags blyghet, men inte för dem jag trodde var mina vänner. vissa tjejer snackar skit om mig, det kan ju killar med. men dem gör det inte lika ofta.
att jag är bipolär kan göra att jag är nedstämd i vissa perioder, men mina "vänner" vet ju inte det. jag kan ju älta på massa saker som är bara på skoj och sånt. men jag blir ju ledsen av många saker just nu...  när jag är då nedstämd i vissa perioder så kan jag få en slags ätstörning. men den kommer bara i vissa perioder och jag försöker få bort den.
och jag VÅGAR INTE att berätta för någon, inte ens en vuxen pga. gamla relationer och att folk har lurat mig osv. idag så snackade jag och 2 andra tjejer från min klass om konståkningens eftersäsong(jag hade inte anmält mig) och dem undrade varför. jag svarade att jag ville gå på gym och testa lite andra saker som jag inte var så van vid, men då så sa en av dem till mig att om man satsar på konståkningen så går man på den. jag blev ju djupt sårad av det för jag ÄLSKAR konståkningen och har ju gjort det sen jag var en 5åring.
jag hade en bästavän tills febuari, men slutade vara med honom för han fick känslor för mig och berättade det. jag tyckte det var fel för han hade flickvän och jag var vän med henne och ville inte förstöra vänskapen.......
om det är någon som vill vara med mig vet jag att hen redan har frågat andra, för det finns alltid någon före mig....
vad ska jag göra? kan jag ens lita på någon igen eller?
anonym...

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är ju jättebra att du nu har skrivit till oss trots att du skriver mycket om hur svårt det är för dig att lita på någon.
Du skriver om flera olika saker som bekymrar dig. Du skriver bl.a. om att du är bipolär och att du inte vågar berätta för någon om hur du har det. Jag vet inte om du har varit på BUP och där fått diagnosen bipolär sjukdom.
Om du har kontakt med BUP så låter det som viktigt att du trots allt försöker prata med dem om hur du har det och hur du känner dig även fast du skriver att du har svårt att lita på andra. Då är det antagligen ännu viktigare att du trots allt prövar att försöka att se om det går att lita på någon.
Du skriver om flera olika krångliga situationer med dina vänner och folk i din närhet. Att du tycker att du har någon slags ätstörning som kommer i perioder.
Det som verkar gå igen i ditt liv är din osäkerhet på om det finns någon eller några som du skulle kunna lita på och där är det nog så att du borde testa genom att börja prata med någon. Jag vet inte om du kan prata med dina föräldrar. Om det känns svårt så kanske det finns någon vuxen på skolan som du kanske kan ha lite mer förtroende för som du kan testa att prata med?
Det finns ju också BRIStjejzonen och ungdomsmottagningen du skulle kunna pröva att kontakta och se hur det känns och om det är till någon hjälp för dig.
Ge dig själv chansen att få hjälp så att du kanske inte behöver känna dig så ensam med dina tankar och känslor.
Lycka till!