Vågar inte prata med mina föräldrar
Hej Jag är en tjej på 14 snart 15 år och jag undrar om det är svårt att få komma in på ett möte hos BUP. Jag har sömnproblem och ångest nästan hella tiden och skulle behöva hjälp med det, jag har också problem i skolan och har därför ansökt om att få byta skola men är rädd för att bli utfryst eller mobbad i den nya skolan. Jag ska prata med minna föreldrar om att få gå till BUP men vågar inte. Vad ska jag göra och hur ska jag göra det?
Mira

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tänker om du har skolproblem av något slag som är så allvarliga att du överväger byta skola, antar jag att både du och dina föräldrar har kontakt med skolan och diskuterar detta? Då skulle du också kunna berätta i skolan både att du har sömnproblem och mycket ångest. Dina skolproblem och din ångest kanske hänger ihop? Och du skulle kunna fråga din skolkontakt om att hjälpa dig att ta kontakt med BUP och att samtala med dina föräldrar om de problem du har?
Jag har antagit att du har en skolkontakt som du kan prata med om hur du har det i skolan och få den hjälp du behöver. Om inte tycker jag du ska försöka ordna det tex ta upp saken med din skolkurator, mentor eller klasslärare.
Du tycker det är svårt att prata med dina föräldrar om din önskan att gå till BUP. Kanske kan du ta det i steg. Först berätta om dina sömnproblem och din ångest och berätta utan att bagatellisera hur svårt och jobbigt du har det och haft under lång tid och försöka prata med dem om de kan hjälpa dig på något sätt. Föräldrar vill ofta att det går bra för sina barn/ungdomar i skolan. Du kanske kan berätta att din ångest och sömnproblem också hindrar dig mycket i skolarbetet -vilket jag antar det gör. Jag tänker att ju mer de förstår av hur du faktiskt har det desto mer motiverade blir de att hjälpa dig och ta en kontakt med BUP. Sedan behöver bara du eller en av dina föräldrar ringa BUP och önska en besökstid. Du kan läsa mer om detta i bifogad länk.
Lycka till!