Jag hatar mitt liv
Jag hatar mitt liv, mår just nu skit och gråter varje natt för jag inte orkar mer. Vill bara flytta långt härifrån så jag kan börja om på nytt. Jag har massa rykten efter mig som att jag e hora och skickar nudes till alla, folk säger saker till mig när ja går förbi,skrattar åt mig och tar bilder/skickar runt bilder på mig elr iaf bilder som dom säger är jag. Jag orkar verkligen inte mer och vet inte vad jag ska göra. Jag vill liksom få mina föräldrar med på att jag ska få flytta långt härifrån och börja om på nytt men hur ska jag få det
M

BUP svarar:
Hej!
Du är uppenbarligen utsatt för allvarlig mobbning och eftersom du är 14 år så är det antagligen personer i skolan du går i som deltar på olika sätt. Även om denna mobbning delvis pågår på nätet så är det ett allvarligt skolproblem som skolan är skyldig att göra något åt. Jag förstår att du bara vill lämna platsen du bor på och bara börja om men det kan vara svårt av alla möjliga skäl. Så jag tycker att du och dina föräldrar först försöker få skolan att agera som de är skyldiga att göra. Det finns mycket att läsa om mobbning och skolan skyldigheter . Här är några länkar som jag tycker både du och dina föräldrar kan läsa för att förstå vad skolan ska ta itu med.
Du och dina föräldrar kan läsa mer om detta på  Friends hemsida. Där står bl.a:
Vad ska man göra om man blir utsatt för mobbning?
Kom ihåg att det är aldrig är ditt fel att du utsätts för mobbning. Mobbning finns i hela samhället, i skolan, på fritiden och på nätet. Men så behöver det inte vara. Vuxna har ansvar för att se till att alla barn och unga är trygga …… Det allra bästa är om du pratar med någon i din närhet. Om du inte vågar eller vill prata med dina föräldrar finns det kanske någon annan som du känner dig trygg med? Du kan också vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan – båda dessa har tystnadsplikt om du vill det.
Vilka skyldigheter har skolan?
Det ställs idag höga krav på skolorna när det gäller både förebyggande arbete och akuta insatser vid mobbning, kränkningar, diskriminering och trakasserier. Om skolorna brister i sina uppdrag kan de bli skadeståndsskyldiga. Det ligger på skolan att bevisa att de gjort tillräckligt för att förhindra kränkningarna och inte på eleven att bevisa att den har blivit kränkt.
Du kan läsa mer om mobbing på Umo och på BRIS
Så jag tycker att du i första hand ska försöka få hjälp av dina föräldrar att berätta för ansvariga på skolan vad du är utsatt för. Det är aldrig dit fel att du blir mobbad och det är faktiskt inte svårt att få stopp på om skolan tar det hela på allvar och gör det de är skyldiga att göra. Men du måste först berätta för de vuxna så det vet och förstår hur du har det.
Lycka till!