Har självmordstankar
Hej, jag har gått på bup förut men fick tillslut bara prata me en socionom. Har självmordstankar och har försökt ett antal gånger. Har på senaste tiden börjat skära mig, det vet mina vänner om och folk i kyrkan. Vet inte vad jag ska göra längre. Jag har ingen livslust eller något.
Mina föräldrar vet men tror mig inte( självmord ) dem var även med på samtalen. Men jag känner inte att dem hjälper mig, och när dem försöker stöter jag bort dem. Jag vet inte längre om varför jag mår dåligt, och det får min ångest att bli värre. Fick aldrig någon medicin på bup men fick frågan om inläggning. Men mina föräldrar vill inte att jag missar skola. Jag orkar knappt med skolan, men jag går dit varje dag för mina föräldrar tvingar mig. Dem har även gjort så jag inte kan skolka. Jag orkar inte ens gå upp ur sängen längre, men blir uppdragen ändå. Dem förstår inte hur dåligt jag faktiskt mår. Jag vill inte leva mer, jag vill dö. Hjälp...
Hanna

BUP svarar:
Hej!
Du tänker på självmord men dina föräldrar tror dig inte. De försöker hjälpa dig genom att se till att du går till skolan. Men de förstår inte, säger du, hur dåligt du faktiskt mår.
Dina föräldrar vill inte att du missar skolan. Och det kan faktiskt vara bra att när man är nedstämd komma ut och göra vanliga saker. Om man stannar hemma och sover, mår man i regel inte bättre utan man kan faktiskt  känna sig mer nedstämd.
Men du och dina föräldrar behöver mer hjälp än så nu när du mår dåligt igen.
Ni har haft kontakt med BUP tidigare. Jag tycker absolut att ni ska ta kontakt med oss igen.
Kanske var du missnöjd med kontakten sist. Kanske hoppades du få medicin men erbjöds bara samtal. Men dem ni träffade erbjöd också inläggning. Det visar att de tog dina problem på allvar.
Kan du tala med dina föräldrar om att ta kontakt med BUP igen? Annars kan du själv ringa dit. I kontakten med BUP är det viktigt att du själv säger vad du tycker och hur du känner dig. Ingen annan vet det bättre än du. Om något inte kändes bra i den förra kontakten så ska du säga det.
Men på BUP är det inte vanligt att man bara ger medicin och inte samtal. Att tala med någon med erfarenhet är ofta det bästa för att komma ut ur en svår situation. Och dina föräldrar kan där få stöd i hur de ska bemöta dig på ett sätt som är mer hjälpsamt.
Om steget att ta ny kontakt med BUP känns för stort tycker jag att du ska vända dig till skolkurator.