Vill ha någon som förstår mig
Hej jag är en tjej på 13 år som inte riktigt kan hitta min plats i livet. Jag är ofta arg eller ledsen. Jag skär mig och jag känner att livet inte riktigt har en mening. Jag dricker sprit och röker hasch men i smyg för jag är rädd att mina föreldrar ska märka. Jag ljuger också att jag är med tjej vänner när jag är med äldre killar på 14-16 års åldern. Jag förlora oskulden när jag var 12år, och mina föreldrar vet inget. Jag hatar mig själv för att jag gör sånt och ångrar nästan allt jag gjort. Min kille som var den ända som förstod mej och va vid min sida gjorde nyss slut. Och han var den ända som jag kände att jag kunde vara mig själv med. Jag känner inte att någon förstår mig och jag vill verkligen att någon ska det för i slutändan så tror jag att alla behöver något vid sin sida. Och dessutom så hoppas jag att du har något bra tips på hur jag kan sluta mitt beroende av att göra illa mig själv (dricka sprit och skära mig). Tack på förhand:)
Fuckallt.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Va fint att du, trots din oro över din plats i livet och att du kanske inte ännu känner att du har någon vid din sida, skriver till oss. När man läser ditt brev undrar man hur det kommer sig att du ofta känner dig arg och ledsen och som kanske bidrar till att du gör saker som du ju känner inte är bra för dig. Du skriver inget om det. En annan tanke som dyker upp är också om du haft det såhär ensamt under lång tid i livet?
Du skriver att du inte känner att någon förstår dig och att du vill känna dig förstådd och att du känner att du behöver någon vid din sida. Jag tror att det är helt universella behov du beskriver. Jag tror att alla människor delar det behovet och din önskan om att ha det så.
Du frågar efter några bra tips hur du kan sluta göra dig själv illa genom att dricka sprit och självskada. Samtidigt så svarar du på din fråga själv när du beskriver hur du vill ha det och hur du vill känna dig. Du vill att någon skall förstå dig och du vill att någon skall stå vid din sida. Då är det nog så att du på något vis måste pröva att få det så. Kanske kan du pröva att prata med dina föräldrar om hur du känner dig. Det brukar vara så att föräldrar trots allt vill veta hur det är med barnen. Ofta vill de också försöka vara till hjälp. Jag vet inte hur dina föräldrar är eller hur er relation ser ut. Kanske är det så för dig att du ät ängslig för att dina föräldrar skall bli arga på dig och tycka att du är besvärlig. Men eventuellt är det inte så.
Du kanske kan fundera å¨om det finns någon vuxen på din skola som du skulle testa om de är något att ha för dig. Det kanske finns någon lärare eller skolkurator som du kan föröka lita på. Du kan ju också kontakta ungdomsmottagningen för att se om du kan få hjälp där att komma vidare. Om du pratar med dina föräldrar så kanske ni kan kontakta BUP för att se om du kan få prata med någon där.
Om du bor i Stockholmstrakten så finns det något som heter första linjens barnpsykiatri som man kontakta för att få prata med någon. Det kan du kolla efter i Vårdguiden.
Det är viktiga frågor du ställer så lycka till!