Hoppa av gymnasiet?
Hej!
Jag är en kille på 16 år som har asperger och kommer nu behöva hoppa av gymnasiet (började första ring nyligen) pga av att jag ej får hjälp samt min sjukdom då jag inte förstår ett jävla skit i skolan.Kommer ej heller börja om på nytt då det är slöseri på tid då jag ändå kommer att misslyckas igen och då jag är helt utsagt cp skadad och trög i huvudet..
Har haft tankar om dåliga saker och mår extremt dåligt varje dag men får ingen hjälp,går från skolan nästan varje dag för jag ändå inte fattar nått och skyller på att ja mår dåligt..
Är inte längre rädd för döden känns det som då ja själv känner att ja ändå inte förlorar nått då mitt liv ändå inte är nått att ha det bara suger..
Är rädd för min framtid och är bara extremt less på att må såhär dåligt och gråta varje dag orkar verkligen inte med det längre.
va ska jag göra??
William

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Det var jättebra att du trots att du har det så kämpigt orkade skriva till oss.
Du skriver att du är ”trög i huvudet”. Det är du antagligen inte ensam om att ibland känna. Däremot behöver du kanske att skolan skulle ha anpassat din skolgång efter dina behov så att du fick en rejäl möjlighet och chans att klara skolan på ett sätt som kanske skulle göra dig lite mer nöjd.
Du skriver också om hur dåligt du mår av din situation och att du är mycket orolig för hur din framtid kan se ut. Nu när du har det så svårt som du skriver så hör jag att du inte vet om det finns någon hjälp för dig att få. Nu har du ju bara mitt ord på det, men man måste inte må så dåligt som du skriver att du gör. Det finns hjälp för dig att få. Jag vet inte vart du fick din diagnos men om det var på BUP tycker jag att du och dina föräldrar skall kontakta BUP igen så att du kan få hjälp där. Så att du kan få må lite bättre.
Jag vill verkligen trycka på att du har rätt att få hjälp. Kan du prata med dina föräldrar så att ni tillsammans med dig kan prata med din skola så att du kan få en skoldag som är anpassad efter dina behov och då få en bättre möjlighet att känna dig lite bättre.
Det viktiga är att du förstår att du har rätt att få hjälp och att du inte måste känna som du känner hela tiden. Försök att samla kraft att prata med dina föräldrar och till att söka hjälp på BUP.
Lycka till!