Mina föräldrar slår och håller fast mig
ibland hemma när jag bråkar med mina föräldrar så har dom slagit mig eller hållt fast mig för jag gjort motstånd. Detta har hänt runt 7-10 gånger, vet inte vad jag ska göra eller om jag ska säga det till nån?
git

BUP svarar:
Hej!
Dina föräldrar får inte slå eller bruka våld mot dig. De allra flesta vuxna vet att man inte får slå barn, varken sina egna barn eller andra.  Du ska tala med någon vuxen om detta. BRIS har en hemsida där man kan beställa tid för telefonsamtal med kurator. Du kan då få råd om hur du ska göra. Du kan vara anonym om du vill.
Du kan också gå in på socialtjänstens länk koll på soc och läsa om vad socialtjänsten kan göra. Du kan också själv ringa dem. Också då kan du vara anonym. Om det känns som ett stort steg att kontakta socialtjänsten, så ska du komma ihåg att socialtjänsten är till för att hjälpa. Och dina föräldrar kan behöva stöd av professionella vuxna där för att hitta bättre sätt att bemöta dig än att slå.
Du kan också berätta detta för någon vuxen som du har förtroende för och som kan hjälpa dig kontakta socialtjänsten. Som någon i skolan, skolkurator eller mentor.
Försök göra något av detta nu. Vänta inte! Kom ihåg att dina föräldrar inte får slå dig och att det behöver talas om för att de ska få hjälp att sluta. Annars kan detta fortsätta länge till.