Vill bara bo hemma hos min mamma
Hej, jag är en tjej på 14 år och jag mår så sjukt dåligt. Jag har skilda föreldrar och bor varannan vecka. Men jag vill bara bo hemma hos min mamma. Hos min pappa är allt koas. Min ”bonus mamma” är helt sjuk. Hon är så fruktansvärt elak mot mig. Hon kommenterar allt jag gör. Hon skrattar åt mig, ger blickar och snackar skit om mig. Hon diskriminerar mig. Hon får mig att må så dåligt. Jag har börjat känna att jag inte vill leva längre och jag skär mig för att jag mår så dåligt hemma hos pappa. När jag pratar med pappa om detta blir han svin arg och säger elaka saker till mig. Jag har rymt hemifrån några gånger när jag är hos pappa för att jag inte klarar av min bonus mamma och min pappa. Jag har sagt till mamma att jag vill bo hos henne för att det är inte bra för mig att vara hos pappa. Då dom får mig att känna mig oälskad, och en dålig människa. Jag har pågrund av allt detta fått dåligt självförtroende, jag har blivit nedstämd och har mycket ångest och ont i kroppen. Det är inte bra för mig att vara hemma hos pappa. Min mamma säger ba ”men ni måste lösa allt” och att jag ändå får vara där. Va ska jag göra jag vägrar att bo hos pappa och min mamma tvingar mig för att hon vill ha egentid. Men är det verkligen så? Att ett barn ska behöva känna allt detta.. är det okej att behandla en människa såhär?
Sofie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilken besvärlig situation du beskriver. Ingen av dina föräldrar verkar lyssna på dig eller bry sig om hur du mår? Kanske är det möjligt att få din mamma att engagera sig på annat sätt? När du nu inte själv kan göra situation bättre hos din pappa och han inte vill lyssna på dig tycker jag att du igen ska försöka övertyga din mamma om att ta kontakt med honom.
Både dina föräldrar är vårdnadshavare och har ansvar för hur du mår och har det. Många gånger har föräldrar som skiljt sig svårigheter att prata med varandra om hur de ska lösa problem som uppstår efter skilsmässan och de är rädda att lägga sig i hur barnet/ungdomen trivs hos den andra föräldern. Men det är ändå ett ansvar de fortfarande har tillsammans och naturligtvis ska/måste de prata med varandra om den situation som uppkommit – att du inte längre vill bo hos din pappa på grund av din ”bonusmamma”.
Så jag tycker du igen ska försöka få din mamma att ta upp din vantrivsel med din pappa och kanske också att informera dem att de kan ta hjälp av Soc eller familjerådgivningen att prata med varandra om de har svårt för det. Om det här inte går tycker jag att du ska ta upp ditt problem med t ex skolkuratorn och fråga om hen kan hjälpa dig. Du kan också själv ringa Socialtjänsten anonymt och höra hur du kan göra. Jag tycker också att du ska ringa BRIS för att lite mer ingående diskutera din situation. Du ska naturligtvis inte behöva ha det på de sättet du beskriver – det är verkligen inte ok!
Lycka till!