Ensammast i världen
Jag känner mig ensam... Jag har ingen i skolan som vill vara med mig, vad ska jag göra för att få någon och gilla mig? Jag har försökt och prata med dem och velat leka med de eller så... Men de går iväg som om jag inte finns..vad ska jag göra? Jag har försökt och prata med en kurator och en lärare, men det händer inte så mycket åt det. Jag blir kallad för '' ensammaste tjejen på jorden '' för att jag inte är som de andra.. Ge några tips, snälla... Behöver verkligen er hjälp!
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga till oss. Jag tror att det är många som känner igen sig i ditt brev och det kämpiga du beskriver. Ingen vill känna sig ensam och utanför och ändå så verkar det vara ett ganska vanligt problem.
Du har ju varit stark som har pratat med både lärare och kurator på din skola. Du skriver dock att det inte hände så mycket efter det. Kanske skulle det vara bra om du orkade fråga en gång till om hur de tänker om det som du beskrev. Jag vet inte om du har pratat med dina föräldrar om hur du har det och hur du känner dig på skolan. Om du inte har gjort det så tycker jag att det skulle kunna vara bra för dig. Då kanske du kan få hjälp av dina föräldrar att prata med skolan.
Du frågar vad du skall göra för att de andra skall gilla dig. Jag känner ju inte dig och jag vet inte precis hur det ser ut på din skola så det är inte så lätt att säga exakt vad du skulle kunna göra. Jag tror att du behöver hjälp från de vuxna på skolan så att det inte blir så att du eller någon annan blir utfryst och går runt och känner sig ensam.
När det i en grupp blir så att någon känner sig ensam och kanske utfryst och de andra inte verkar vilja vara med den så är det nog för svårt för barnen i gruppen eller klassen att lösa det själva. Mitt råd till dig blir då att försöka ta hjälp av de vuxna. Dina föräldrar och de vuxna på skolan. Du kan också pröva att titta på BRIS hemsida och kanske kontakta ungdomsmottagningen. Det skall inte vara s att någon skall behöva känna sig ensammast i världen. Tilia är en jättefin förening som du kan söka stöd och tröst hos. De som jobbar där vet hur det är att må dåligt och känna sig ensam. Jag skickar också med lite frågor och svar från andra som har skrivit till oss om sin ensamhet.
Lycka till!