Extremt skoltrött
hej, jag är en kille på 15 år och är extremet skoltrött. jag orkar inte göra läxor, skolkar och när jag gör det får jag ångest och gör mindre läxor. nu är det slutet av nian och jag har fått ångest för att jag tror inte jag kommer komma in på något gymnasium och allt är bara skit just nu...

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som du kommit in i en ond cirkel. När du inte gör läxorna får du ångest och orkar ännu mindre göra läxorna. Och du går i 9:an.
Finns någon som kan stödja dig i det här? Vet dina föräldrar om hur du har det? Kan du tala med dem och se om de kan ge dig stöd på något sätt?
Skolan bör kunna hjälpa dig. Kanske ge undervisningsstöd eller läxstöd i de ämnen du tycker är svåra. Kanske finns möjlighet att lägga några ämnen åt sidan och läsa in dem senare?
När man går i 9:an kan det kännas som att det man presterar då kommer att avgöra livet. Men så är det inte. Det finns möjligheter att ta igen sådant man av någon anledning inte kunnat göra sista terminen i 9:an.
Börja med att tala med dina föräldrar som kanske kan hjälpa dig att sedan tala med skolan. I skolan finns skolkurator och mentor att tala med.
Gör det nu. Vänta inte.