Är mina bekymmer tillräckligt seriösa?
Jag mår väldigt dåligt dem senaste 6 åren. Jag gick till kurator i några år men nu mår jag sämst. Har aldrig varit såhär och ibland vill jag bara att allt ska få ett slut. Jag har väldigt svårt att gå till skolan och klarar inte av större grupp av människor det känns som jag misslyckas med allt men samtidigt så att mina problem är inte tillräckligt seriösa för att söka hjälp.
Emmie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är verkligen slående hur många människor som är oroliga för att det som de känner och tänker på inte är tillräckligt intressant eller viktigt för att de skall kunna berätta för någon annan eller för att de skall ha rätt att söka hjälp. Vill också säga att det var bra att du skrev till oss trots att en viktig fråga för dig är ju om dina bekymmer är tillräckligt seriösa för att du skall få hjälp.
Du skriver att du mått dåligt de senaste sex åren men att det nu har blivit värre. Du har svårt att komma iväg till skolan och du får svårigheter i stora grupper av människor. De sakerna som du beskriver är ju två viktiga saker som kan ställa till det mycket om de inte fungerar.
Jag undrar varifrån din tanke om att dina problem inte är tillräckligt seriösa, för att du skall kunna söka hjälp, kommer ifrån? Det låter som något viktigt som du skulle kunna få hjälp med att förstå om du vågar att pröva att kontakta någon för att prata med.
Jag förstår att du vill att det jobbiga skall ta slut. Det kan det också göra. Det är inte så att du är dömd att känna som du känner resten av ditt liv. Du kan söka hjälp och då kommer du upptäcka att du möter människor som är intresserade av vad du har att berätta och av dina bekymmer.
Du kanske skulle kunna börja att undersöka tjejzonen och ungdomsmottagningen. Då får du en startpunkt och kanske hjälp direkt eller hjälp med hur du skall gå vidare. Dina bekymmer är absolut tillräckligt seriösa. Sök hjälp!
Kämpa på!