Vet inte vem jag ska tala med
Jag har mått skitdåligt i snart två månader och jag vill inte må så här längre men jag har ingen aning om vem jag ska prata med. Jag skrattar liksom på dagarna och så och har kul med mina kompisar men när jag är ensam så är jag liksom gråtfärdig hela tiden och vill bara försvinna. Jag mår liksom aldrig bra och skrattar aldrig ”påriktigt” längre som jag brukade göra för några månader sen. Jag förstår inte vad det är för fel på mig och jag vill bara kunna gråta ut och prata med någon men jag har ingen att vände mig till. Även om jag har jättefina vänner som jag älskar så kan jag ändå aldrig berätta, det känns liksom som att det inte är så ”allvarligt” och att det kommer gå över snart. Liksom någon har det alltid mycket jobbigare. De enda gångerna jag har gråtit ut är när jag har suttit en sen kväll och kollat på en sorglig film helt ensam.
Jag vill heller inte prata med mina föräldrar, vi har en bra relation men det är så svårt att berätta att jag mår såhär ändå. Det känns som att det skulle vara lätt att gå till en psykolog som jag inte känner men mitt lilla ”problem” kanske inte är så himla allvarligt för att få gå dit, och då kommer ju ändå mina föräldrar få reda på det.
Hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss fastän du är osäker på om dina svårigheter är så mycket till problem.
För det verkar som du har det jobbigt just nu. Du låter nedstämd och trött och det är något som absolut är värt att ta på allvar.
Du skriver inte så mycket om hur du har det omkring dig, hur det är hemma i familjen eller i skolan.  Men det verkar som du vill hålla det som är svårt för dig själv, både hemma och tillsammans med kamrater. Hur kommer det sig tro? Är du kanske inte säker på hur du ska bli mottagen om du inte är glad och pigg?
Det måste vara svårt för dig både att må så här och att inte riktigt förstå vad som är orsaken till det.
Jag tycker absolut att du ska vända dig till någon att tala med. Dina problem är inte för små för det. Tillsammans med en professionell vuxen kan du få hjälp med att förstå varför det blivit så här och vad man ska göra för att det ska bli bättre igen.
Du tvekar att söka hjälp därför att dina föräldrar då får veta. Men det vore ju bra om dina föräldrar visste mer om hur du mår så de också får en chans att hjälpa dig.
När man mår så som du beskriver kan det också vara bra att kontrollera sina värden på vårdcentralen för att utesluta någon somatisk orsak som t ex blodbrist. Då behöver dina föräldrar kontakta vårdcentralen.
En del vårdcentraler kan sedan erbjuda en kortare kontakt för att du mer ska få  tala med någon om dina känslor och tankar. Eller så kan du själv kontakta ungdomsmottagningen  din kommun. Du och dina föräldrar kan också kontakta BUP.
Lycka till!