Äter annat än mat
jag har hört att det är en ätstörning att äta saker som inte är mat? jag äter dagligen massa papper för att jag gillar smaken och konsistensen och får cravings hela tiden. har ni tips för hur jag ska sluta?
ätit upp mina gamla skolböcker

BUP svarar:
Hej!
Ja, jag tycker att det är ett problem du har. Vi äter för att få näring till kroppen. Det är sant, vi äter också saker som kanske inte är så värdefulla som näring men som ändå innehåller ingredienser som - så att säga - är vänliga mot kroppen. Men papper, speciellt med tryckfärg på är inte vänligt mot kroppen. Tvärtom, det kan vara direkt skadligt.
Jag kan inte veta hur det kommer sig att du har det här suget. Det kan vara helt enkelt en dålig vana, och då behöver du hjälp med att kunna komma ifrån den som man behöver göra i alla sådana fall som vi kallar för att bli av med en dålig vana. Det kan vara också så att suget är så kraftigt att det har en "tvingande styrka" för dig - i så fall behöver du också hjälp med problemet.  Sen kan finnas en rad anda omständigheter och orsaker till att du äter - om jag förstår det rätt - ganska mycket papper (det tyder i alla fall din signatur på).
Jag undrar om dina föräldrar vet om detta. Om inte, tycker jag att du ska tala med dem så att ni tillsammans kan söka hjälp. Mitt förslag är att ni i första hand går till vårdcentralen och diskuterar problemet där med en läkare. Läkaren kan hänvisa eller remittera dig vidare om det visar sig att det inte finns någon kroppslig förklaring i din ämnesomsättning. Många vårdcentraler har egna psykologmottagningar och i så fall kan du fortsätta där på vårdcentralen. Om läkaren så bedömer kan du också bli remitterad till BUP. Dit kan egentligen dina föräldrar ringa även direkt.
Om du av någon anledning inte vill tala med dina föräldrar om problemet - vilket jag ändå tycker vore det bästa - så kan du vända dig till ungdomsmottagningen utan dina föräldrar.
Jag vill betona att äta papper är inte någon vanlig ätstörning men kan vara skadligt om du bara fortsätter. Sök hjälp för att kunna sluta snarast möjligt.