Har grov ångest och trivs inte hemma
Hej jag är en tjej som har grov ångest, självmordstankar o depression...Min Pappa förstår inte vad jag menar. Min Mamma e alkohlist. Men mina föräldrar e skilda sen 9 år tillbaka, jag bor hos Pappa på heltid. Jag vill inte stanna kvar längre. Tycker skolan e jobbigt, jag får mycke stress utav den. Har många vänner, men dem förstår inte vad jag menar alla gånger.
::

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss när du har det så kämpigt som du har det just nu. Det är en svår sak att växa upp med att en förälder har ett missbruk, och därtill har du och din pappa svårt att prata med varandra. När det finns problem i relation till båda ens föräldrar så är det inte alls ovanligt att man som ung kan må mycket dåligt. Man kan både känna ångest och ha självmordstankar.
Det är en styrka hos dig att du har flera vänner. Att ha fina vänner kan vara ett ovärderligt stöd när det är jobbigt hemma i familjen, men det är ofta mycket svårt för vänner i ens egen ålder att veta hur man hjälper en kompis som inte mår bra eller som har problem hemma.
Jag tror därför att du behöver få möjlighet att prata med en vuxen om hur du mår och hur du har det i familjen. I samtal kan man få hjälp att förstå mer om vad ångest och nedstämdhet kan hänga ihop med och vad som kan vara till hjälp för att man ska kunna må bättre igen.
När det är svårt hemma kan man ibland få familjebehandling eller annat stöd via socialtjänsten. Du kan läsa mer om det på koll på soc.
Ett bra första steg när man mår dåligt som ung brukar vara att kontakta sin Elevhälsa. Via Elevhälsan kan du börja prata med skolkuratorn som kan vägleda dig vidare. Man kan också ringa och prata anonymt med en kurator på BRIS när det finns problem hemma för att få råd över vad man då kan göra.
Lycka till och ta hand om dig!