Har självmordstankar och haft det sjukt jobbigt hemma
jag är en tjej på 12 år och har självmordstankar och har haft det sjukt jobbigt hemma under 5 år har sett min morsa misshandlad o helt blodig av min bonus farsa och jag har blivit slagen av hnm och då höll han på me droger och nu e de bara värre även fast han har slutat me droger säger han. Fast under ett tag var min morsa jätte elak mot mig och sa att hon skulle ta livet av sig osv och jag har skrikit åt min morsa o farsa att jag ska ta livet av mig o jag försökte genom att ta en överdos på min medicin för epilepsi. Och jag har hållt på att skära mig så ja fått stora sår och har skrikit åt min klass och mina lärare att jag ska ta livet av mig. Och nu mår jag så dåligt så jag håller på att planera ett självmordsförsök för jag orkar inte leva mer. Ska jag ta mitt liv eller inte? Om inte, isf vad ska jag göra? För har kontakt me BUP o SOC, jag blev inlagd när jag gjorde ett självmordsförsök.. de ända jag vill är att få ha de bra eller att få dö och slippa må såhär dåligt.
vill inte säga vem jag e

BUP svarar:
Hej!
Även om allt känns helt svart och hopplöst nu så vill jag att du ska veta att det går att ta sig igenom det här och må bättre igen, andra har gjort det och du kan göra det. Lyssna på mig när jag säger att du ska fortsätta leva och kämpa för din egen skull och ditt eget liv.
Det är sorgligt och beklagligt att höra att du fått utstå så många saker som inget barn ska behöva stå ut med. Det kan aldrig vara ett barns skuld eller ansvar att vuxna har problem och att det förekommer våld och hot hemma.
Jag tar upp det här om skuldkänslor för det är så otroligt vanligt att man på olika vis mår dåligt och får känslor av skuld ock skam när man varit med om eller bevittnat olika svåra händelser som aggressivitet och våld i hemmet. Det är också helt normala reaktioner hos barn och unga att få andra starka känslor som till exempel ilska, rädsla, sorg och till och med självmordstankar.
Lyssna inte på de mörka självmordstankarna utan berätta istället om dem till din behandlare på BUP eller till din socialsekreterare så kan fortsätta att stötta och hjälpa dig med det du behöver.
Du kan gå till någon av dina lärare eller till Elevhälsan om du får starka självmordstankar i skolan så de kan stötta dig eller ordna så du får hjälp akut när du behöver det. Det brukar också vara viktigt att känna att det finns någon trygg vuxen i skolan som du kan gå och prata med under dagen när du behöver det.
När man varit med om flera svåra saker som du berättar om så kan det ta tid innan man känner sig mer stabil igen och under den tiden så behöver man känna att man får stöd från olika håll.
Du behöver också få prata mer med socialtjänsten om vad som kan göra din situation bättre hemma, du kan ställa de frågorna till din socialsekreterare så du får veta mer om hur de tänker att de kan hjälpa dig vidare. Du kan också ringa eller chatta anonymt till en kurator på BRIS för att få rådgivning.
Fortsätt kämpa för dig själv och din rätt att ha det bra. Ge inte upp!