Overklighetskänslor efter våldtäkt
För 2 månader sedan så blev ja både sexuellt ofredad och våldtagen. Detta gjorde att ja ofta blev kallad för olika typer av ord som tex. Äcklig. Ja mår jätte dåligt över detta och min psykolog tror ja har ptsd. Asså att de va ett trauma för mig. Men på senaste har ja känt av overklighetskänslor. De som all stress bara kollapsade.

BUP svarar:
Hej!
Att ha blivit våldtagen är en av de svåraste händelser i livet. Det är vanligt att följden blir det som din psykolog säger, man kan få posttraumatiskt stress syndrom. Detta är ett komplicerat tillstånd och det är alldeles utmärkt att du får psykologhjälp.
Du skriver att du på senare tiden också har overklighetskänslor och jag förstår att du skriver till oss för att det oroar dig extra mycket. Du utvecklar inte närmare vad du menar med overklighetskänslor, det kan betyda lite olika upplevelser. Men jag kan bara säga att du ska ta upp dessa upplevelser med din psykolog. Det kan handla om ytterligare ett symtom som tillfälligt tillkommit. Ni bör diskutera och klargöra vad det kan hänga ihop med och hur du kan hantera det.
Var inte skrämd, overklighetsförnimmelser förekommer mer än vad man tror. Oftast går de över men man ska veta hur man ska förstå och hur man kan förhålla sig till dem när de dyker upp.