Min bror förstör vår familjs tillvaro
Hej!
Min bror har någon väldigt konstig psykisk sjukdom, han har blivit diagnosernas med adhd men jag tror han har något mer. Jag gråter nästan varje dag för han förstör vi familjs tillvaro han är den som bestämmer över allt och alla för allt han gör har konsekvenser och bara negativa konsekvenser. Han har gjort att vi inte har något socker eller något man kan baka med, slagit sönder dörrar, kallar en för könsord och är allmänt ego han äter upp allt och respekterar inte andras saker han kan gå in i mitt rum och ta mina saker.
mvh en 14åring som har en ego storebror som verken går i skolan eller bryr sig om nåt annat än att festa, dricka och göra min tillvaro dålig, han är 16år.
ps undrar även om det finns tillgång till någon psykolog mår väldigt dålig Krim alla omständigheter.
LT

BUP svarar:
Hej!
Att känna att man inte får ha sina saker ifred och att någon styr och påverkar stämningen där man bor måste vara jättejobbigt. Jag förstår verkligen att du känner så. Att du påverkas och mår dåligt av din hemsituation.
Det är klokt av dig att tänka att du skulle behöva någon att samtala med. På din skola finns det någon skolkurator där som skulle kunna vara ett bra första steg. Du efterfrågade en psykolog. Skolkuratorn kanske kan hänvisa dig vidare om hen tänker att det skulle behövas. Innan en samtalskontakt kommer igång finns det ju andra alternativ via olika chattforum. Vill rekommendera Tjejzonen och BRIS.
Vet dina föräldrar om hur du känner inför din bror och att du tycker att det är jobbigt att han inte klarar av att visa hänsyn, kallar dig för dumma saker med mera. Jag ser det som väldigt betydelsefullt att du får egen tid tillsammans med dina föräldrar. Får lite lugn och ro. Att i alla fall ibland känna att sitt hem kan vara en plats där det går att vila och ladda batterierna. Kunna sitta och plugga och bjuda hem kamrater. Viktigt att dina behov tillgodo ses. Att du inte hela tiden måste anpassa dig efter din brors behov. Att du får vara tonåring.
Bra tänkt att du skulle må bra att prata med någon om din situation och livs omständigheter.
Lycka till!