Mina kamrater behandlar mig som luft
hej! jag fyller 14 år i höst och går på konståkning sedan 9 år tillbaka. jag har skrivit till er tidigare om min ätstörning. men ja, jag har ännu mer problem nu.
1. jag har inga riktiga vänner och alla nobbar mig. mina så kallade vänner sa att dem inte kunde , men såg dem själva allihopa på stan och dem såg mig och bara gick förbi som att jag var luft...
2. jag är nu bipolar, har både anorexi och bulimi.
jag har bumini i vissa perioder och anorexin imellan. jag känner mig nedstämd typ 24/7 och försöker vara glad, men kan inte...
3. min mamma är den enda som vill vara med mig...
4. jag vill dö........................
inte existera i den här världen..
hejhej

BUP svarar:
Hej!
Jag tänkte i mitt svar till dig fokusera på det du beskriver som ännu mer problem än när du skrev till oss senast. Jag vill verkligen inte förminska dina problem runt din Anorexi och Bulimi utan fokusera på dina andra bekymmer. Hoppas att det är ok för dig. Jag hoppas att du får hjälp och tar emot hjälp runt din ätstörning.
Vad handlar dina kamrat problem om? Tror du att dina vänner dragit sig undan utifrån din ätstörning eller har ni glidit ifrån varandra av andra orsaker? Fått olika intressen?
Det är inte ovanligt att när någon i ett kompisgäng börjar må dåligt så påverkar det hela gruppdynamiken. Om någon berättar att den inte vill leva längre, börjar självskada eller på annat sätt visar att den inte mår bra blir vissa relationer starkare och andra distanserar sig och vill inte att ni ska ses just nu. Förklaringen till detta kan handla om att det är för smärtsamt att se sin kamrat må dåligt. Vännerna blir osäkra på hur de ska vara, har svårt att känna sig avslappnade, inte kunna skämta och ha lika roligt som tidigare. Det kan vara svårt att vara glad tillsammans med någon som är nedstämd. Allt är naturligtvis spekulationer från min sida. Det finns säkert lika många anledningar som det finns människor. Om man inte vill som jag just nu gör spekulera. Finns det någon i gruppen som tidigare varit din närmaste och bästa vän. Om det skulle vara möjligt att prata med hen om att du sett dom på stan och att du blev ledsen när de bara gick förbi och behandlade dig som luft. De kanske går att förstå hur de tänkte. Viktigt att ni reder ut eventuella missförstånd
Om det är viktigt för dig att ha dina kamrater kvar kanske det motiverar dig att ta emot hjälp runt din ätstörning om det nu är ett hinder i er kamratrelation.
Det är ju mycket samvaro som kretsar kring mat. Om gruppen till exempel ska gå på bio eller gå och äta en hamburgare eller ta en fika. Vill du få fråga om du vill följa med eller är en fikastund eller ett besök på ett hamburgerställe en situation som ofta väcker ångest som du vill undvika. Vill du få frågan och sedan tacka ja eller nej till erbjudandet. Om du berättar hur du tänker tror jag det skulle underlätta.
Hoppas det blir bättre för dig snart. Jag håller tummarna!