Är ensam typ hela tiden och deprimerad
Hej
Jag blir inte mobbad eller något och jag har vänner. Men alla känns fake utom en men hen går inte ens på samma skola. Jag är ensam typ hela tiden och är deprimerad. Jag vet inte riktigt varför men jag tror det är för att jag känner mig så ful och att jag inte duger till någonting osv. Jag mobbar mig själv varje dag också. Detta har hållit på i ett år och jag har själmordstankar och jag skadar mig själv. Jag vill inte ens tänka på att få hjälp för jag tycker att jag förtjänar att må dåligt. Men innerst inne vet jag att jag behöver det. Jag årkar snart inte mer. Vad ska jag göra??
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss när du mår så här dåligt som du gör. Jag vill verkligen uppmuntra dig att lyssna till den där kloka inre rösten som du har innerst inne och som säger att du behöver hjälp till att må bättre, du är lika värd att må bra och få hjälp som någon annan.
Du skriver att du har mått så här dåligt i ett år, att du känner dig ensam och deprimerad, du har tankar om att du är ful och inte duger något till, du har självmordstankar och självskadar. Allt det här du berättar om behöver du få hjälp att förstå mer om, få hjälp med en så kallad professionell bedömning. Det betyder att man tar reda på mer om hur du mår och vad det kan hänga ihop med.
För att du ska kunna få hjälp med det så behöver du samla mod till dig och ta steget att berätta för en vuxen i din närhet. Du behöver berätta hur du verkligen mår så den du talar med förstår att du har självmordstankar och självskadar. Du behöver vara öppen med det så du kan få rätt sorts hjälp.
Skulle du kunna prata med dina föräldrar? Om du kan det så skulle det vara bra. Dels så att föräldrarna kan stödja dig hemifrån och dels se till så du/ni får prata med en psykolog, kurator eller läkare för att förstå mer om orsakerna till hur du mår och vad som kommer kunna hjälpa dig att må bättre.
Ganska ofta när man mår dåligt som barn så finns det också olika problem hemma. Det behöver verkligen inte alltid vara så, men det är inte ovanligt, och då kan det kännas allt för svårt att öppna sig och berätta om hur man mår. Skulle det vara så kan man gå till sin skolsköterska eller skolkurator och berätta att man mår dåligt.
Du skulle också kunna ringa eller chatta anonymt till en kurator på BRIS och få råd och stöd direkt över hur du kan göra för att få vidare hjälp.
Fortsätt lyssna till din inre kloka röst, den som är sann och den som är du. De mörka tankarna är inte du utan de hänger ihop med de ledsna känslor du har just nu. När du mår bättre igen längre fram så kommer också de negativa tankarna att bli annorlunda.
Våga ta steget och berätta för någon vuxen som du litar på!