Hatar min kropp
Jag har jättemycket ångest och självmordstankar. Jag hatar min kropp och får också jättemycket ångest över det. Mina föräldrar vet att jag har ångest me inte att jag har ångest över mi kropp. jag vågar inte bärretta för dom. jag vill värkligen ha hjälp.
Astrid

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Det kan vara bra att veta, även om det inte hjälper så mycket, att det är ganska vanligt i din ålder att inte vara nöjd med sin kropp. Ofta har det med att göra att kroppen förändras mycket under tonåren. På några år förvandlas du från barn/ungdom till vuxen och det innebär stora kroppsliga förändringar. Det kan ta lite tid att vänja sig vid dessa förändringar och det är inte så säkert att det upplevs positivt.
Nu vet jag inte vad det är som gör att du inte tycker om din kropp. Du skriver att du hatar den och får ångest och självmordstankar. Dina föräldrar vet att du har ångest men inte att det handlar om din kropp.
Men varför vågar du inte berätta om det? Om du berättar skulle de bättre förstå din ångest och dina problem du har med din kroppsuppfattning och det är ett vanligt problem som de kanske känner igen. Jag tycker du ska försöka prata med dem. Men om det inte går tycker jag du ska ta kontakt med antingen skolsyster eller din skolkurator och berätta för hen. Jag tror du kommer att må bättre om du kan prata om det som tynger dig. Slutligen om även detta känns för svårt så kan du få hjälp av att chatta anonymt på Tjejzonen. Men jag tror nog att det bästa är om du kan prata med dina föräldrar till att börja med. Och om dina problem är så stora att du behöver mer professionell hjälp då behöver dina föräldrar känna till det.
Lycka till!