Kämpar varje dag med andras förväntningar
Hej.
Jag är en tjej på 19 år som har mått dåligt väldigt länge. Nästan så länge jag kan minnas. Jag fick panikångest när mina föräldrar skilde sig när jag var 6 år, men även innan det så mådde jag inte helt bra. Min ångest är fortfarande inte borta. Jag började gå hos en kurator på skolan, sedan upp på BUP och efter det mådde jag betydligt bättre men fortfarande inte helt bra och nu går jag på ungdomshälsan. Jag har alltid haft problem med att sova över hos vänner, även släktingar, jag tycker det är jättejobbigt att ringa folk och även att svara. Jag gör nästan vad som helst för att slippa prata i telefon. Jag pratar mindre och mindre hemma och vill bara vara ensam. Känner mig för det mesta bara irriterad eller tom. Jag skippar att göra saker som jag vanligtvis tycker är roligt för att jag är rädd och har ångest eller för att jag helt enkelt inte orkar.. eller egentligen så vill jag verkligen men samtidigt inte så jag bestämmer mig för att stanna hemma istället för att jag inte orkar göra något som jag sedan ångrar när jag sitter hemma själv. Jag pratar sällan med folk om hur jag mår eftersom jag tycker att ingen förstår. Jag lider av väldigt mycket inre stress, mycket kommer hemifrån. Jag måste alltid vara glad och duktig. Jag får aldrig vara arg eller ledsen utan jag ska alltid hålla humöret uppe och bara vara glad, vilket jag inte är. Jag är less på att försöka vara alla andra till lags men jag kan inte säga emot och berätta vad jag faktiskt känner för folk förstår inte och jag kan inte förvänta mig att dom ska förstå heller.
Jag har skickat in en fråga tidigare där jag berättade att jag har fobi för att äta medicin som ni svarade på ( http://bup.se/sv/Fraga-BUP/Fragelistning/934T5/ ). Jag vet inte vad jag ska göra. Egentligen vill jag bara sitta inne i mitt rum och bara vara för mig själv i min ensamhet men samtidigt så vill jag inte det. Jag vill verkligen må bra för nu har det gått så lång tid men jag vet inte vad jag ska göra. Jag kämpar varje dag för att göra vad alla andra vill att jag ska göra samtidigt som jag kämpar med min egen ångest. Att göra små enkla saker, som att ringa ett telefonsamtal. Jag brukar försöka tänka att jag ska försöka och ta tag i en sak i taget så att det blir enklare men det går inte för helt plötsligt kommer det något annat som jag måste ta tag i samtidigt och då sitter jag där jag gör nu åter igen. Ensam och försöker ta tag i alla mina problem på en och samma gång. Jag känner mig så utmattad och vill börja må bättre för min egen skull men också för min familj och mina vänner.
Nu är jag less på alla mina rädslor som stoppar mig från att leva mitt liv som jag vill det. Det har pratats om medicin flera gånger men jag vågar inte..
A

BUP svarar:
Hej A och tack för ditt brev!
Du beskriver många svårigheter och det är lätt att förstå att du verkligen har det tufft i livet. Både nu och sedan en lång tid tillbaka. När svårigheterna hopar sig (och man inte vet i vilken ände man ska börja) är det inte så konstigt att känna att man helst vill krypa ihop och gömma sig för världen. Jag förstår verkligen att det blir outhärdligt för dig i perioder.
Jag minns ditt förra brev och även mitt svar. Jag föreslog att du skulle be din psykolog att boka in en läkartid åt dig. Blev det av? Även om medicin inte "botar" så kan det faktiskt många gånger vara ett bra stöd för en person som befinner sig i ett läge där till och med den allra enklaste uppgift känns som ett oöverstigligt berg.
Jag vill därför verkligen råda dig att tillsammans med en läkare åtminstone prata igenom för och nackdelar med att - under en period av ditt liv - prova medicin.
Sedan tror jag att du, tillsammans med din behandlare på Ungdomshälsan, behöver  resonera och göra upp en plan med korta och långsiktiga mål. Där kan du lite undan för undan ges möjlighet att hitta vägar ut ur mörkret. Att starta med det som känns minst jobbigt brukar vara en bra början, men inte alltid så enkelt, vilket du ju bekräftar i ditt brev. Jag tänker att du behöver mycket stöd, både från familj och vänner, men också från den professionella vården.
Att hitta sätt för att hantera stress kan också vara värt att titta på. En del blir till exempel hjälpta av avslappningsövningar, yoga eller Mindfulness.
Du är trött på alla rädslor och ångest som begränsar dig i att leva det liv som du vill leva och det är den bästa motivationen. Jag ser att du inte har tappat hoppet alldeles. Det är bra.
Jag håller på dig och vill att du fortsätter att kämpa. Det känns jättetufft nu och det är ingen enkel resa du har framför dig. Men det är verkligen värt att satsa - inte för någon annans skull, utan för DIN.
Jag önskar dig lycka till av hela mitt hjärta. Och du, ta snacket med läkaren. Medicin kan hjälpa till att göra det där som känns så svårt att ta tag i, lite lättare.