Blyg och har alltid haft svårt få vänner
Hej BUP.
Vad ska jag göra?
Jag orkar ingenting, jag orkar inte ens skriva hur jag mår.
Hur ska jag skriva detta?
Jag skriver bara ned vad jag tänker helt enkelt.
När jag gick i 7:an var jag överviktig (är fortfarande) och jag ville gå ned i vikt, bara för att jag ville må bättre generellt, så jag började med att äta ordentliga måltider med träning på (simning).
Men under hela den tiden var jag bara fokuserad på vad jag åt när jag skulle träna och struntade i mina studier för jag ville gå ned i vikt. Jag gick från att vara 80 kg till 68 så det funkade och fortsatte men inte när sommaren började.
(Under våren så blev det rätt destruktivt att jag åt bara XXX kcal per dag eller ingenting)
För då skulle vi flytta.
Jag är blyg och har alltid haft svårt få vänner så jag är helt ensam utan vänner där jag bor. Jag känner mig ensam, isolerad och inte mig när jag pratar runt människor, jag skäms över min kropp för nu har jag gått upp allt som jag tappade och även gick upp mer för jag sket i vad jag åt.
Jag känner mig som jag kommer störa mina klasskamrater om jag ska komma in och prata med dem. Jag tänker alltid på att prata, jag tänker i mitt huvud hur det skulle vara att ha en rolig diskussion med andra etc.
Jag kände mig mer självsäker när jag var mindre, och nu känns det som jag har tappat allt.
Alla mina betyg är skit för jag orkar inte göra mina läxor och inlämnings uppgifter, jag skäms också för det.
Jag skäms också att jag har gått upp all vikt som jag tappade.
Detta har blivit så dåligt att jag orkar med ingenting som jag skrev.
Jag orkar inte ens kolla om det jag skrev var bra med grammatiken.
Jag är inte en idiot som skiter i skolan, mina betyg är inte så dåliga men dem skulle bli bättre om jag skulle försöka med skolan och hade någon att bara prata med som en vän.
Jag orkar ingenting, ibland tänker jag om det är ens värt att existera i världen.
Är det värt?
Tänkt på att döda mig själv och skada mig för jag hatar att jag kan inte prata med folk, Också för jag orkar inte med hur jag ser ut, jag skäms så mycket , nej rättare sagt jag hatar hur jag ser ut.
Jag är SÅ TRÖTT att se ut som jag gör, jag vill tänka positivt men det funkar aldrig, jag vill prata med mina klasskamrater men vet inte hur, när jag vill göra det så vet inte jag vad jag ska säga.
Jag vill vara glad, jag vill vara hälsosam, jag vill vara mig igen.
Just nu känns det som jag är bara ett fult äckligt skal av mig som är krossat i tusen bitar.
Nope nu orkar jag inte skriva mer.
Hejdå BUP
Vill inte kontakta någon irl, skäms så mycket om detta och vågar inte helt enkelt.
Någon som vill hitta lycka i livet igen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det finns många trådar i ditt brev som är värda att kommentera. Jag väljer några. Du skriver att du var mer självsäker som liten. Kan det ha att göra med att du då inte var så självkritisk till din kropp? Om det är så - tänk vilka stora konsekvenser ens kroppsuppfattning kan ha!
Jag undrar när du lyckades gå ner i vikt – blev livet bättre då? Skämdes du mindre över din kropp och blev mer självsäker? Om du nu igen är överviktig så kanske bästa hjälpen skulle vara att ta kontakt med en dietist och igen gå ner i vikt? Jag tror att du och dina föräldrar skulle kunna fråga er vårdcentral om de skull kunna hjälpa dig – så att det inte blir så destruktivt som du beskriver förra gången.
Det andra stora problemet du tar upp är att du är blyg och har svårt prata med andra samtidigt som du saknar det jättemycket. Det är också ett problem det går att göra något åt och jag tror att din olust att prata med någon IRL har med detta att göra. Detta problem att vara blyg och skämmas inför andra är väldigt hindrande när du ska söka hjälp. Ska du få någon bra och bestående hjälp måste du försöka övervinna din ångest och rädsla åtminstone vid ett tillfälle så att du kan berätta om dina problem och rädslor.
Du är inte ensam om dessa problem och behandlare både på BUP och ungdomsmottagning är vana träffa ungdomar med liknade problem. Du kan läsa mer om liknade problem på Vårdguiden.Det finns också en artikel i Expressen som ger mycket information och tips om social fobi. Därmed inte sagt att du har denna diagnos men tipsen kan vara bra för dina problem ändå. Om du tar kontakt med BUP kommer de ta reda på vilka diagnoser du eventuellt har och vilken hjälp som passar bäst. Så försök övervinna din rädsla för att söka hjälp. Du har väldigt mycket att vinna på det.
Lycka till!