Stora problem med maten
Hej!
Jag har ett problem som har pågått nu sen i november tror jag. Jag har stora problem med maten för att jag får ångest varenda gång jag äter något. Det känns som att jag kommer rusa upp i vikt så fort jag äter. Innan jag fick problem så vägde jag ca 65kg till mina 168cm och nu väger jag XX kg.. jag är rädd för att gå upp i vikt och har därför svårt att äta, jag tycker verkligen inte att jag är tjock när jag kollar mig i spegeln men jag känner mig tjock? Och jag ser att mina revben har blivit synligare och det skrämmer mig men jag kan fortfarande inte äta.. Det känns som att en demon har flyttat in i mitt huvud och bestämmer hur mkt jag får äta och att jag är för tjock för att äta. jag går hos en psykolog en gång i veckan för att prata om detta men jag är alltid arg när jag väl kommer dit, de känns som att hon lägger sig i för mycket men de är ju för att hon bryr sig. Även min mamma vet om detta och hur jag har det men jag har svårt att prata med henne om hur dåligt jag mår. Jag känner igen mig när jag läser om anorexia och jag är rädd att jag har det för jag är även ute och promenerar mycket för att bränna kalorier. Jag har också fått såndär tunn behåring på mina armar och jag är ofta yr och fryser mycket. Jag kan inte äta mer än typ en macka och yoghurt på en hel dag, dricker också kaffe. Jag räknar också kalorier hela tiden och äter bara nyckelhålsmärkt mat. Jag kan inte längre njuta av mat, tänker alltid på numret på vågen.. jag känner mig mest obekväm med mina lår och ser dem som tjocka fast de är ju normala när jag jämför med alla andras lår. De känns som att det är viktigt att vara smalare än alla andra, annars är jag värdelös..
jag har inga kompisar heller för att jag har varit så tillbakadragen på grund av detta, och min storasyster skulle aldrig tro att jag har en ätstörning, hon skulle aldrig förstå..
Jag känner mig sällan hungrig nuförtiden och de är väl för att jag vant mig vid för lite näring. Jag är också rädd för att min kropp ska lagra alla kalorier jag äter (vet inte om den gör det)när jag har varit i denna svältperiod, nåt som också hindrar mig från att äta.
vad ska jag göra? Tacksam för svar!
Ångest över mat

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker du beskriver det så bra när du skriver att det känns som en demon har flyttat in i ditt huvud och bestämmer hur mkt du får äta och att du är för tjock för att äta. Du tycker dina lår är tjocka men du vet att de inte är det när du jämför. Jag tror din demon har ett finger med i spelet även där. Den ambivalens du beskriver kring vikt och mat kan du nog  känna igen i många brev till oss om ätstörningar. Det är svårt att få kontroll över detta själv på ett bra sätt - oftast blir det ätstörningen (demonen) som tar över. Det är därför du behöver hjälp. Dina tankar om vikt mat och utseende blir förvridna och det gör det svårt att hantera.
Du går till en psykolog för att få hjälp med din ätstörning men du tycker hon lägger sig i för mycket och du blir arg. Det låter inte som du berättar om de problem du beskriver i ditt brev till oss? Kanske blir din ilska ett sätt att värja dig mot henne och hennes frågor? Kanske blir hennes sätt att fråga dig innan du själv är beredd att berätta - något du måste hålla ifrån dig?
Men det bästa för dig på sikt är att berätta om alla dina tankar och känslor du har om mat, vikt och utseende. Både att du gillar bli smal, ändå smalare och därför (kanske?) ljuger och bluffar om hur mycket du äter och att du samtidigt också förstår att du inte kan bli hur smal som helst utan stora risker för din hälsa och t o m ditt liv.
Jag tror ambivalensen hör till och den ska du prata om så du kan få stöd och hjälp att komma ur de onda cirklarna och må bra igen. Jag tycker också att du ska berätta för din mamma för det kan vara tufft att komma ur en ätstörning och du behöver allt stöd och hjälp du kan få för att få bukt med din demon.
Lycka till!