Tror jag lider av depression och ätstörning
Hej! Jag mår riktigt dåligt just nu. Har mått dåligt i cirka 1-2 år. Jag tror jag lider av deperession & ätstörning. För jag har självmordtankar, skadar mig själv i bland, tänker alltid negativt om mig själv. Tycker alla andra är mycket bättre än mig. Jag vill inte ha någon mat för jag känner mig tjock fast jag egentligen är underviktig. Jag måste alltid kolla hur mycket kalorier det är i den maten jag äter. Jag försöker undvika att äta och vill träna mycket.
Det känns som allt går dåligt i skolan. För jag har ingen ork eller energi till något. Jag går i dans men i bland orkar jag inte ens gå till den.
Jag har även väldigt svårt att koncentrera mig.
Jag vill aldrig vara med vänner längre. Har knappt några.. och får hat kommenterar.
Mår bara allmänt skit. Och vet inte vad jag ska göra, för snart orkar jag inte mer.
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag vet inte om det är någon hjälp för dig att veta att du verkligen inte är ensam om att ha det som du beskriver. Du beskriver både stora och allvarliga bekymmer. Förutom dina svårigheter med maten så beskriver du att du blir utsatt och får ”hatkommentarer” i skolan.
Du borde fundera på om det inte finns någon vuxen på skolan du kan försöka lita på och som du kan prata med om hur du ar det i skolan och om de ”hatkommentarer” du får. Du har inte skrivit något om dina föräldrar och om de vet hur du har det och hur du känner det. Fundera över om du inte ska försöka berätta för din föräldrar om hur du känner dig. De flesta föräldrar vill ändå veta hur det är med deras barn. Då kanske du och dina föräldrar kan söka hjälp för din ätstörning och din depression. Kanske på BUP eller på någon ätstörningsmottagning i din närhet.
Du skriver ju till oss så jag förstår att du kanske vill ha hjälp så att du på sikt kan må lite bättre.
Lycka till!