Dör inombords
Hej! Jag har lite problem som vägrar ge sig och jag orkar inte mer. Ända sen jag var 11/12 så har jag mått dåligt över något regelbundet. Jag har dock alltid varit hård mot mig själv, redan som 8 åring så slog jag mig själv, tyckte jag var tjock, hade ångest och tänkte på självmord, fast bara tanken. Sen började jag som 11 åring få hälsoångest och trodde att jag var allvarligt sjuk och mådde otroligt dåligt, i sjun så hände det en massa saker som drog ner mig och kom ifatt mig och har hemsökt mig i ett år snart, jag har under denna tiden skärt mig, allvarligt funderat på att ta självmord, slagit mig själv och gått sönder inombords. Jag fattar inte hur jag kan stå här idag, men saken är den att jag inte kan hantera min ilska längre. Igår blev jag så arg på att jag behövde gå upp och göra mig iordning på kvällen så att jag slog mig flera gånger i huvudet samt rev mig själv över halva benet. Att jag slår mig själv i huvudet är vanligt, och om det inge vore för att jag skulle göra min pojkvän så besviken hade jag skärt mig igen. Jag trodde jag var påväg uppåt igen, för jag var glad och positiv i två veckor ungefär, sen så kom mina tvångstankar tillbaka. Jag känner en sån skuld till alla i min omgivning och jag dör inombords för jag vet att jag inte är värd en egen häst, jag är inte värd alla pengar mina föräldrar lägger på mig, jag är inte värd min pojkvän för han är universums bästa människa, jag är inte värd att leva. Och jag fasar för att börja gymnasiet eftersom jag kommer behöva lära känna nya människor och jag vill inte knyta band till nya människor eftersom jag inte förtjänar dom, alla är helt enkelt bättre människor än mig. Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill dö, fast är för rädd för att ta självmord och jag skulle aldrig kunna lämna min pojkvän speciellt för jag vet att han hade gått under. Tyvärr så tror jag inte att jag kommer bli bättre, och eftersom att min pojkvän håller mig vid liv så kommer jag inte orka mer om något händer mellan oss. Utan honom Vet jag inte vem
jag är och jag går i bitar för jag vet att jag inte förtjänar honom.
Detta blev jätte luddigt, men ville bara skriva av mig till någon utan att skapa panik.
Vilsen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du tycker det var ”jätteluddigt” men det tycker inte jag. Jag tycker att du fint beskriver hur dåligt du mått under lång tid och en del om varför du mår så dåligt.
Du slår dig själv i huvudet och du har skadat dig själv länge – redan när du var åtta år och tyckte att du var tjock. Vet du varför du slår dig och gör dig illa? Jag antar det har något med att göra att du själv tycker du är värdelös, känner skuld och att du inte förtjänar andra människor vänskap för att du själv tycker du är en dålig människa. Du skriver att du varit hård mot dig själv och det stämmer nog. Du är väldigt hård mot dig själv i dina fördömande av dig själv.
Du skriver att du inte tror du kommer att bli bättre. Det kan jag förstå utifrån hur länge du haft dessa tankar om dig själv men jag är säker på att du har fel. Tankar man har om sig själv går att förändra speciellt om de handlar om skuld och självbestraffningar för att man upplever sig själv som en dålig person. Alla har tankar av detta slag – till och från, mer eller mindre. Du har det absolut mer och verkar det som hela tiden.
Hur ska du göra? Sök hjälp – du är bara 15 år och kan få hjälp på i första hand BUP. De tankar du har om dig själv begränsar ditt liv väldigt mycket. Så prata med dina föräldrar om att du mår dåligt och behöver hjälp för att må bättre så kan du/ni ta kontakt med BUP och du får en chans att berätta hur du har och haft det länge.
Vore det inte skönt att slippa vara så sträng mot dig själv, inte vara så rädd inför andra, inte vilja dö och mycket annat du beskriver? Du skriver till oss av en anledning. Kanske för att du är vilsen och behöver hitta en väg att må bättre?
Förkasta inte tanken att du är värd må bättre!