Har svårt att känna känslor
Jag har svårt att känna och visa känslor. Som jag känner inte skuldkänslor men jag vet om när jag har gjort fel men det känns inte fel. Jag har varit otrogen men fortsatt med dem jag har varit med utan någon konstig känsla alls. Jag kände inte skuld över det. Men när jag vet att jag har gjort fel så går jag på reflexer angående vad jag ska göra. Ska det vara så? Ska man känna skuld eller är det bara hjärnmanipulation från vuxna???
Jennica

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev om dina undringar kring skuldkänslor. Du undrar om detta med att känna skuld bara är hjärnmanipulationer från vuxna. Nej, det är det inte. Men det är inte alltid man får skuldkänslor bara för man gjort något fel. Många är otrogna utan att känna skuld även om de skulle tycka att de gjort fel. Så det är ett komplicerat område och inte alltid kopplat till vad andra tycker utan mer till alldeles egna känslor till den andre.
Du skriver att du har svårt att känna och visa känslor. Skulle du vilja kunna känna mer? Skulle du vilja kunna visa känslor mer? Att du varit otrogen och inte kände skuldkänslor - kan det ha att göra med att du inte kände och kunde visa känslor för din partner? Att din relation inte betydde så mycket för dej? Skulle du också vara otrogen utan att få skuldkänslor om du träffade någon du älskade fullt ut?
Du kanske skulle kunna fortsätta fundera på dessa frågor genom att chatta på www.tjejzonen.se eller börja en samtalskontakt på en ungdomsmottagning.
Du kan läsa mer på www.umo.se
Lycka till!