Hur kan man berätta för sin mamma?
Hej, jag är en grabb från östergötlandstrakten som har en fråga.
Har känt mig nerstämd (deprimerad) i cirka 0,5-1 år nu. Jag skär mig själv och vågar inte berätta något om det för min morsa. Hon vet varken om att jag är deprimerad eller mitt självskadebetende. Hon skrämer mig lite så jag vågar inte direkt säga till henne hur jag mår. Jag anser att jag blir utstöt i skolan, det kan vara små saker som ingen sitter med mig på lunchen som får mig att må så. Idag till exempel så slog 2 av mina klasskamrater mig med var sin träklubba under träslöjden, det var inte hårt men det kändes någon timme efteråt. Dom brukar även snacka skit om mig när jag står brevid och hör på.
Så min fråga är
Hur bör jag tillväga när jag berättar för min morsa om hur jag mår?
Är det mina klasskamrater sysslar med mobbning?
Frågornas herre

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga!
Du undrar över om du skall berätta för din mamma om hur du mår? Du skriver att du inte pratat med henne för att du tycker att hon skrämmer dig. Jag vet ju inte på vilket sätt hon skrämmer dig. Men det jag däremot vet är att de flesta föräldrar trots allt vill veta hur det är med deras barn och de flesta vill försöka hjälpa sina barn.
Jag tycker att du skall försöka prata med din mamma och testa din oro. Du beskriver också en svår situation för dig på skolan där du blir utsatt och utstött i skolan. Det är ju sådant som absolut kan bidra till att man kan känna sig nedstämd och ångestfylld. Fundera på om det finns någon vuxen på skolan som du kan lita på t.ex. en lärare, kuratorn, skolpsykologen eller skolsköterskan. De är alla vana vid att prata om svåra och jobbiga saker. De är också de som skall hjälpa till så att du kan få drägliga dagar i skolan utan mobbing och utsatthet.
Kanske någon på din skola kan vara behjälplig i hur du skall prata med din mamma. Skolan har en skyldighet att ta tag i mobbing.  Du har gått under lång tid och mått dåligt. Jag vet att man kan få hjälp när man känner sig nedstämd och orolig och jag tycker att du skall göra ett försök att prata med din mamma och några andra vuxna på din skola. Kanske kommer det att kännas annorlunda i och med att du inte känner dig helt ensam med dina tankar och känslor. Du vågade ju skriva till oss vilket var bra gjort av dig.
Lycka till!