Vill ha förklaring varför jag blev nekad BUP-kontakt
Hej! Jag är en tjej på 14 år som lidit av anorexia. Jag blev hänvisad till BUP för att ni skulle hjälpa mig, då jag gått ner ca 11 kg även om jag från början va ganska tunn. Jag åt mindre än hälften av intaget man bör ha för att må bra och började isolera mig själv och mina tankar. Även om min situation var kritisk och farlig nekade ni mig på BUP. Om jag inte hade haft mina föräldrar vet jag inte vad som hade hänt. Jag blir rädd av att bara tänka på det. Det kan vara så att ni hade mycket och göra, det vet jag inte. Men jag skulle ändå vilja ha en liten förklaring.... Det skulle vara jätteskönt att få ett svar, för jag vill veta varför eller om jag helt enkelt inte var i en tillräkligt farlig situation.
Tacksam för svar

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker det låter väldigt konstigt och jag förstår att du undrar. Men vi här som besvarar frågor har inget svar utan du eller kanske bättre någon av din föräldrar (vårdnadshavare) måste ta kontakt med den mottagning ni då blev hänvisade till och höra med dem. Det ska finnas en anteckning hur de gjorde sin bedömning och den har ni rätt att ta del av. Det hade naturligtvis varit bättre om du/ni fått skälet redan då så ni hade kunnat diskutera och eventuellt komplettera de uppgifter de haft som underlag till sitt ställningstagande.
Så tag kontakt igen (helst enhetschefen) och berätta det du beskriver här och fråga hur de kunde besluta som de gjorde - för det är verkligen inte konstigt att du/ni undrar.
Lycka till!