Ångest varje dag
Hej jag har bdd och jag har väldigt mycket ångest varje dag. Jag har inga vänner i skolan och jag sitter alltid ensam på grund av att jag inte passar in med dem andra och för att när jag försöker umgås med andra så tar min bdd över. När skolan är slut är alltid ensam hemma tills min mamma kommer hem och hon kritiserar mig för hur jag mår och senare kommer min syster hem och bryr sig inte om hur jag mår för hon är en tonåring som vill leka ledsen för uppmärksamhet. Men den ända personen jag gillar är min pappa han bryr sig väldigt mycket men han är aldrig hemma för han måste jobba. Så jag är ensam varje dag och jag blir bara värre. Det finns mycket mer än bara det här. Men just vill jag veta vad jag borde göra. För jag har blivit väldigt självmordsbenägen. Det ända jag tänker på just nu är att jag vet inte om jag vill dö eller inte och varje tänker på det dunkar mitt hjärta snabbare och snabbare. Men jag är ändå rätt säker att jag inte kommer ta mitt liv. Så vad borde jag göra för att få lite hopp om att allt kommer bli bättre? För jag mår så dåligt att varje gång Ming hår ser dåligt ut gråter i timmar och duschar tre gånger så att mitt hår blir blött igen så att hag försöka fixa det.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Utifrån ditt brev är det inte svårt att förstå att du befinner dig i en svår situation. Dels för att du grubblar över dig själv och hur du ser ut. Det du beskriver är viktiga frågor och du är inte helt ensam om att känna och tänka som du gör. Du skriver att du är ensam i skolan och när du försöker passa in så tar ångesten över hur du tänker att du ser ut över. Jag antar att du kanske då drar dig undan från dem.
När du sen är hemma så berättar du om en, för dig, ansträngande situation där du inte tycker att din mamma förstår dig och din syster som verkar tycka att du ”bara” söker uppmärksamhet. Men du beskriver också att du har en nära relation till din pappa och att pappa bryr sig mycket om hur du har det. Kan du inte berätta om hur du känner och tänker för din pappa så att han kan hjälpa dig att söka hjälp. Som du nu kanske förstår tycker jag att du skall ha hjälp och att det är viktigt för dig att du får hjälp.
Du vet inte det ännu men man måste inte må så dåligt som du nu gör. Det finns hjälp att få men då måste du och t.ex. din pappa söka hjälp. Jag tycker att du kan börja med att vända dig till din närmsta BUP mottagningen. Med dem på BUP kan ni sedan prata om vilken hjälp som vore bäst för dig. Du har ju börjat att söka hjälp när du skrev ditt brev. Det var bra gjort av dig. Nu gäller det för dig att ta nästa steg och söka hjälp där du kan få prata med någon. Kanske kan det bli så att du kommer att mötas av mer förståelse hemma kring att dina bekymmer verkligen är verkliga och viktiga bekymmer.
Lycka till!