Vet inte om ni förstår livet i skolan
Jag har skickat en fråga förut, där jag beskrev mer om hir ja blir mobbad av flera. Då ficka ja svaret att ja ska berätta de för nån. Men då har jag en fråga först. VAD SKA DOM VUXNA GÖRA. Vet inte om ni föratår livet i skolan, men de finns ingen chans för mig att få vänner, jag vill bara håppa framför ett tåg. För om ja säger till nån så kommer dom som mobbar mug få problem. De kommer sårida sig att ja blivit mobbad och att ja tjallat. Ingen vill va med mig, och plötsligt så kallar alla mig tjallare. Dom som mobbar mig kommer ba ge mig ännu mer problem. Om jag ens har nån respekt i skolan, så kommer jag förlora den helt om jag blir en tjallare. Och då får ja ju ändå inga vänner, så hur ska jag göra.
Mattias. Vill dö

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga – en väldigt bra fråga. Många ungdomar som du är rädda att berätta för vuxenvärlden om att de mobbas av de skäl du tar upp. Det är lätt att tänka så och ibland händer det också att man blir mobbad för att man ”tjallar”. Så det är en risk som du undrar kring och den är värd att tas på allvar.
Om skolan gör på rätt sätt för att stoppa och hindra mobbning på skolan ska det inte bli så att du mobbas utan tvärtom att mobbningen av dig upphör och åtgärdas. Dessutom ska de åtgärder skolan gör följas upp så du inte blir mobbad igen.
Så vad ska du göra nu? Jag utgår ifrån att dina föräldrar är informerade och stöttar dig. Det är viktigt att du har deras stöd också när det gäller att prata med skolan om mobbning. Det är bra om dina föräldrar kan säga skarpt till skolan att detta är oacceptabelt och ska upphöra! Så, om du har dina föräldrar med dig, ska ni ta upp detta med rektor eller någon annan ansvarig på skolan och höra med dem vad de tänker göra åt saken. Skolan har både anmälningsplikt utredningsplikt och skyldigheter att göra något åt mobbning. Läs mer om detta på Friends.
Så berätta för dina föräldrar (om du inte redan gjort det) och ta kontakt med t.ex rektor och hör med dem om vad de tänker göra åt din situation. Då kan du ta upp alla dina farhågor om vad som kan hända och de får ge dig svar -  jag hoppas du känner dig trygg och nöjd med. Du måste ha hjälp av vuxna för du är i ett sådant underläge som mobbad!
Lycka till!