Kan man ha flera diagnoser?
Hej jag är 16 år. Jag har vart på utredning på bup tidigare & fått språkstörning och en lindrig Utvecklingstörning. Jag har alltid undrat om jag har adhd. Sista diagosen fick ja fast ja skulle kolla upp adhd. När jag va där skulle jag komma tilllbaka & göra en utredning på adhd om ja ville.
Jag har alltid haft problem i skolan med konsentratioen. När jag sitter & jobbar blir jag rastlös efter 20 minuter. Sen blir jag arg direkt när saker & ting inte funkar för mig. De går från 0- 100.
Jag känner också att ja måste hitta på saker hela tiden.
Om folk säger något eller irriterar mig så kan ja bara gö fram & slå Personen det går inte att kontrollera de.
Jag undrar om man kan ha adhd tillsammans med mina andra två diagnoser? Och om det finns något sätt som går snabbare att göra en Utredning och om ja kan komma själv på utredningen?
AH

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du undrar om man kan ha och få flera diagnoser samtidigt. Svaret på frågan är, ja det kan man. Jag tror dessutom att det inte är så väldigt ovanligt idag. Du beskriver att du får problem i skolan. att du har svårt med koncentrationen och med att sitta still. En del av detta behöver skolan också hjälpa dig med.
Finns det någon på din skola som du känner att du har förtroende för och som du litar på? Försök att prata med den personen. då kanske ni tillsammans kan planera vidare kring vad som behövs för att det skall bli så bra som möjligt för dig på skolan.
Du har ju en inbjudan från BUP att komma tillbaka och prata om en ADHD- utredning. Jag tror nog att dina föräldrar behöver vara med när det handlar om utredning. När man gör en utredning bygger det på att föräldrarna är med och beskriver hur det sett ut tidigare i ditt liv. Sådant som ju du inte kan komma ihåg. Jag tror inte heller att det finns något snabbare sätt att göra en utredning på. Jag tror att de flesta som gör utredning gör på ungefär samma sätt. Hoppas att du fick någon nytta av mitt svar.
Lycka till!