Får kickar av uppmärksamhet
Det är så att jag i princip fejkade Aspergers. Det började med att jag trodde på det på riktigt och fick en kick av att identifiera mig med nåt, att vara speciell, ha en ursäkt för mitt beteende hela tiden, få uppmärksamhet, kunna säga "jag har aspergers" och alla "förstår en", vara med i nån slags gemenskap osv. Jag började bara överdriva lite smått utan att jag tänkte på det och sen började jag rentav ljuga, utan att jag tänkte på det, bara med ett enda mål framför ögonen: att få diagnosen. Jag träffade också en person som jag var kär i och det blev så att jag sa att jag hade Aspergers för enkelhetens skull och sen byggde vår relation lite på det och jag ville bara få diagnos så vi kunde fortsätta känna varandra utan att ha en stor lögn i garderoben.
Vafan är fel på mig? Har alltid fått kickar av uppmärksamhet, sympati osv (sa t.ex. i trean att jag hade cancer till någon kompis, skärt mig själv osv av denna anledning och känner fortfarande ruset när jag överdriver mina problem). Mina tankar är liksom utformade som att jag berättar om mig själv till nån annan och det är en så skön fantasi att prata om mig själv som det stackars offret.
Skäms jättemycket över detta och det är ännu en anledning att jag inte vågar/kan gå tillbaka till Bup trots att jag har riktiga problem. Snälla hjälp!
komplicerat

BUP svarar:
Hej!
Jag tror det du gör är ganska vanligt – att leka med och pröva olika identiteter. Många kanske inte gör det lika genomfört som du beskriver. Men t.ex små barn leker ofta att de är någon annan eller spelar någon roll av något slag. Och jag tror också vi alla mer eller mindre fortsätter att göra det. Vi vill alla ha uppmärksamhet. Men det finns en flytande gräns mellan lek och allvar och det kan kanske finnas en viss risk att spela någon annan för länge. Det kan bli komplicerat i relationer som du själv varit med om.
Du beskriver många ”vinster” du fått – känna sig speciell, att få en identitet, få uppmärksamhet, få sympati osv. Det låter som du inte riktigt kan hejda dig själv utan fortsätter fast du kanske inte vill? Kanske har du inga andra sätt att få tillräckligt mycket uppmärksamhet på. Du skriver om ”en skön fantasi” och att du får kickar av det och du beskriver din reaktion som ett rus. Så du beskriver ett problem som du själv inte helt lätt kan bli av med. Kanske vill du inte mista den uppmärksamhet du får? Jag tänker också att om du för andra bakom ljuset för mycket kanske du själv blir lite osäker själv på vem du är? Det kan bli en olycklig cirkel –genom att låtsas vara någon blir du mer osäker på vem du är men då är det skönt att låtsas vara någon osv.
Du skriver att du skäms över detta och det hindrar dig från att söka hjälp. Att du skäms kan vi nu, här i detta svar, inte göra så mycket åt. Jag tror det hör ihop med ditt beteende du vill ha hjälp med. Men från vår sida kan jag bara säga att ditt problem är något jag tror BUP gärna vill hjälpa dig med och inför BUP behöver du inte skämmas. Så berätta för dina föräldrar och ta kontakt med BUP.
Lycka till!