Har självmordstankar och gråter varje natt
Hej, jag är en tjej på 11 år (jag vet ungt för att skriva sånt här), jag känner att jag mår jätte dåligt. Mina föräldrar bråkar mycket hemma, det känns som mina kompisar är falska, jag tror att jag har paranoia och jag hatar min kropp och hur jag ser ut. Jag har bara haft en ångestattack men jag har känt att mitt hjärta bara vill flyga ut ur mitt bröst flr att jag andas så fort. Jag har haft självmordstankar flera gånger och jag gråter nästan varje natt. Jag brukar prata med mig själv på kvällarna. Jag vill ta självmord men jag är för rädd. Jag orkar inte leva längre. Snälla säg vad bag Anna göra.
Stella

BUP svarar:
Hej!
Du har det väldigt jobbigt just nu. Och det är verkligen svårt att vara med om att ens föräldrar bråkar mycket. Man blir både rädd, ledsen och arg. Ibland kan föräldrar som bråkar mycket vilja prata illa om varandra med sina barn. Det ska man inte behöva vara med om. Barn behöver båda sina föräldrar och ska inte pressas ta ställning mellan dem.
Att du mår så dåligt just nu hör kanske ihop med dina föräldrars konflikter och hur det blir för dig då. Kan du berätta för dina föräldrar om hur du mår och hur du har det? Det bästa är om de kan förstå det och om de också kan se till att både du själv och de får det stöd och den hjälp som ni behöver.
Dina föräldrar måste få hjälp av vuxna att lösa sina konflikter på ett bättre sätt. Sådan hjälp finns att få på familjerådgivningen som de själva kan vända sig till. Socialtjänsten kan också hjälpa om de vänder sig dit. Socialtjänsten är till för att hjälpa så att det blir bättre. Du kan läsa mer på länken här, koll på soc.
Men du måste tala med någon om hur du mår. Om det inte känns möjligt att tala med dina föräldrar eller om det inte går bra när du försöker, ska du försöka vända dig till någon annan vuxen. Någon du redan känner och litar på eller någon som är van att tala med barn och ungdomar, som skolkurator eller din mentor.
Dina jämnåriga är så unga att de  ännu kan ha svårt att förstå. Kanske är det därför du tycker de är falska, de kan inte riktigt hjälpa dig, de förstår inte fastän de kanske försöker.
Du kan också chatta eller mejla till BRIS och du kan gå in på deras hemsida och boka tid för telefonsamtal med en kurator där. Du kan vara anonym om du vill.
Försök med något av detta! Du ska inte behöva må så här dåligt. Det kan bli mycket bättre!