Obekväm i "tjejkläder"
Hej, jag är en ”tjej” på 14 som inte vet vad jag ska göra. Jag har på senaste tiden (ca 2år) börjat fundera väldigt mycket på om jag är en ”tjej” eller en ”kille”. Jag har börjat känna mig extremt obekväm i ”tjejkläder” och klär mig bara i ”killkläder” då jag känner mig mest bekväm i det. Har också börjat få en starkare känsla av att jag vill se ut som andra killar. Om jag t.ex ser en snygg kille tänker jag att jag vill se ut som honom, vill liksom köpa samma kläder och ha samma kropp som honom. Har typ sett och lästa allt jag kan hitta om transsexuell på nätet men känner mig inte säker på hur jag riktigt känner. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
kille eller tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag antar att du skulle vilja att det var enklare, att du skulle känna dig säkrare på vad du känner och vem du är. Jag tror att alla frågor om identitet är oklara i din ålder inte bara beträffande kön. Alla håller på att undersöka och utveckla sin "identitet" de åren. Det är så mycket som händer både kroppsligt och psykiskt.
Du undrar vad du ska göra. Ja, antingen gör du inte så mycket, kanske pratar med de som du tycker du kan prata med - kamrater och föräldrar - om de funderingar och frågor du har. Du kommer troligen känna mer klarhet med tiden om hur dina preferenser ser ut och vem du är.
Du kan också ta kontakt och prata med någon professionell om det som bekymrar dig. Det kan vara bra om du vill prata på ett annat sätt än man kan göra med kamrater och föräldrar. Det kan också vara bra att prata med någon som har erfarenhet av de frågeställningar du har. Om du tänker så tycker jag du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.