Ätstörning - vad behöver skolan veta?
Hej BUP! jag har en ätstörning, jag kräks efter jag äter och får ångest när jag äter och inte spyr. Kommer skolan kontaktas och informeras? :/ tacksam för svar!!
// Orolig tjej
Emelie

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
På din beskrivning låter det absolut som att du har en ”ätstörning” som du behöver få hjälp med. Du skriver inte om det finns någon vuxen runt dig som vet hur du har det.
Det är kanske det första steget för dig att ta. Om du inte har gjort det vore det nog bra om du kunde prata med dina föräldrar. Då kan ni tillsammans kanske vända er till någon där du kan få hjälp.
Om ni går till BUP först eller kontaktar någon ätstörningsenhet där du bor beror kanske på hur det ser ut där du bor. Men oavsett till vilket ställe inom vården ni vänder er så råder en stark sekretess. Det betyder att ingen kan kontakta din skola utan att du och dina föräldrar vill det.
Det viktiga nu är kanske att du får någon hjälp med ditt ätproblem och det är viktigt och bra att du försöker fokusera på att du behöver hjälp. Om sen frågan om skolan kommer upp kan du och dina föräldrar ta ställning till vad ni vill och vad ni tror att skolan skall veta och behöver veta.
Lycka till!