Går i terapi men det hjälper inte
Jag har varit deprimerad sen jag var 9 år. Idag är jag 13.
Allt helvete började väl på dagiset då jag blev sexuellt ofredad. Det fortsatte också i skolåren. När jag började i skolan blev jag också mobbad och blev det fram till 6an. Sedan slutade det när jag började i en annan skola. Men då blev internetmobbningen värre. Jag har inga vänner på denna skola jag går på nu. Egentligen hade inte jag det på förra heller. Blev bara utnyttjad.
Jag har försökt att ta mitt liv cirka 6 gånger men aldrig lyckats. Jag har/haft ett självskadebeetende, men har inte skärt mig på några månader nu. Jag går i terapi men det hjälper inte eftersom jag inte kan vara 100% ärlig om det jag har gått/går igenom. Slutade med mina antidepressiva för nån vecka sen då jag hade gått upp ungefär 4 kilo på bara några veckor. Jag har inga föräldrar eller andra i min familj som jag kan prata med eftersom jag inte har nån bra relation till dom.
Vet inte vart jag ska ta vägen, jag har planerat att hoppa framför ett tåg ganska länge nu men har aldrig haft möjlighten till det.
Förlåt för en stökig text men jag är väldigt upprörd just nu.
Värdelös

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att du skriver till oss därför din terapikontakt inte riktigt hjälper. Om du kunde prata med din terapeut om allt så skulle du kunna få bättre hjälp. Jag tror du tänker så och så brukar det vara. Jag tänker att det också kanske påverkar din relation till terapeuten på många sätt att -  du vet om att du utlämnar viktiga saker. Kanske måste du tänka på vad du säger? Kanske måste du hålla lite mer distans? Kanske får du dåligt samvete för att du utelämnar? Men du har naturligtvis starka skäl och jag vet inte vad det är.
Så vad är det du utelämnar? Jag kan bara gissa. Kanske att du gjort flera suicidförsök och har planer fortfarande? Kanske är du orolig att din terapeut skulle berätta för dina föräldrar och det vill du inte. Du skriver att du har en dålig relation till dem. Jag antar det betyder att du inte kan berätta för dem  hur du egentligen mår och dina tankar om att ta ditt liv. Så kanske det hänger ihop – att du varken kan prata med dina föräldrar och inte heller med din terapeut om dig själv om de svåra sakerna? Så jag tänker att det nog är dags för förändring
Om jag har rätt tycker jag du ändå ska berätta, för det är din chans att få bra/bättre hjälp – att helt enkelt lägga ”korten på bordet”. Det är ditt liv det handlar om och har du en dålig relation till dina föräldrar nu så är det väl dags att du berättar hur du tänker, känner och har det? Både hemma och i skolan och på alla sätt. Jag tror det är dags för dig att sätta dig själv i första rummet!
Det är lätt om man varit mobbad under lång tid och inte haft några vänner att känna sig ”värdelös” som du undertecknar ditt brev med. Och om man känner sig värdelös brukar det vara svårt att göra sin röst hörd. Det är nog lätt att tro att andra inte lyssnar eller inte förstår. Om du berättar för din terapeut kanske du också kan få hjälp med din familj. Det låter sorgligt att du som varit utsatt för så mycket inte heller kan prata med dina föräldrar om hur du har det.
Bra att du skriver till oss och berättar att du känner att den hjälp du nu får inte riktigt hjälper. Det är väldigt bra att du har en terapikontakt och jag hoppas du kan berätta både om att du blivit ofredad och din långa erfarenhet av att bli mobbad på flera sätt. Att bli mobbad sätter ofta eller alltid djupa sår i  självuppfattning och självförtroende och det går att göra något åt detta efteråt genom att prata om det. Du behöver inte för all framtid känna dig värdelös! Det går att förändra självuppfattningar som man fått av att blivit mobbad under många viktiga år. Du får tänka att de hade inte rätt om dig och du kan säga nej till att bli utnyttjad framöver. Så satsa på din terapeut och ge dig själv en chans att få riktig hjälp.
Men om allt går fel och du igen känner allvarlig risk för ditt liv - då kan(och ska!) du ringa Bris eller Mind-självmordslinjen Tel.90101 akut eller gå till närmaste psykmottagning. Ge inte upp!
Lycka till!