Sjukt nära att ta livet av mig
Jag är en 13 årig tjej som mår sjukt dåligt och skär sig. Jag är sjukt nära på att ta livet av mig ovh behöver hjälp. Men mina föräldrar vet ingenting om det här så Vne va ja ska göra
Elin

BUP svarar:
Hej!
Verkligen bra att du tänker att du behöver hjälp. Och bra att du skriver till oss om dina svårigheter. Jag tycker också att du behöver få hjälp. Mår man så dåligt som du beskriver då är det viktigt att få hjälp. Du vet antagligen inte det men det är så att man faktiskt inte måste ha det så svårt som du beskriver. Det finns hjälp att få. Då är det viktigt att du inte håller svåra saker för dig själv.
Du skriver att dina föräldrar inte vet något om hur du har det. Jag vet inte varför du inte tycker att du kan prata med dina föräldrar om hur du har det och hur du mår. Det är nog viktigt att du försöker prata med dina dem. Och jag tycker att det låter som att du inte skall vänta så länge med att prata. Jag tror nog att det är så att föräldrar ofta vill veta om barnen har det svårt och mår dåligt oavsett hur dåligt barnen mår. Föräldrar bruka vilja hjälpa sina barn. Jag vet inte om det är så att det inte finns någon vuxen som vet hur du har det? Om du tänker efter så kanske det finns någon vuxen i din omgivning och din skola som du kan lita på och ha förtroende för som du skulle kunna försöka att anförtro dig till.
Som du kanske märker så tycker jag att det är viktigt för dig att du berättar för någon vuxen så att du kan få hjälp att komma i kontakt med någon som kan hjälpa dig. Då kan du få hjälp att vända dig till din närmaste BUP och därifrån kan ni bestämma vidare om vilken hjälp du behöver.