Jobbigt hemma och skär mig
hej bup jag har en fråga att ställa till er!
jag har det jobbigt hemma o skär mig själv !
kan man få en egen lägenhet? jag kan ta hand om mig själv det gör jag varje dag! jag kan laga mat,tvätta,städa allt, har det jätte jobbigt ...vill bara dö när jag är hemma
jag är en 14årig flicka men vill ej vara hemma !
emma

BUP svarar:
Hej!
Du har det så jobbigt hemma att du vill bo själv. Även om du inte säger något om vad det är, säger det  mycket om hur svår situationen är för dig.
Att bo själv när man är bara 14 år är nog inte riktigt möjligt. När man är 14 behöver man ännu få stöd av vuxna som man känner förtroende för. Men om man, trots insatser och hjälp, inte kan få det hemma, kan man ibland få bo i en annan familj.
Det är sådant som socialtjänsten kan hjälpa till med. Du kan läsa mer om vad socialtjänsten kan göra på länken koll på soc.
Men du behöver få hjälp och för att få det, måste du först berätta för någon om hur du har det.  Det låter som det kan vara  för svårt för dig att tala med dina föräldrar om, men om det känns möjligt är det bra att göra det allra först.
Annars kan du vända dig till någon vuxen i skolan, som skolkurator eller mentor.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka tid för telefonsamtal med kurator. Du kan vara anonym. Du kan också chatta med eller maila till BRIS.
Våga göra något av dessa förslag. Så här svårt ska du inte behöva ha det!