Drunknar i ångest, ilska och sorg
Jag drunknar i ångest, ilska och sorg jag känner knappt känslan av att vara ångestfylld då det är vardag. Jag kan inte slappna av jag klarar inte det här mer men vet inte om det går att söka hjälp utan föräldrars vetskap om mina problem.
:(

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga.
Du tar upp något som många med dig undrar över. Jag vet inte hur det kommer sig att du undrar om du kan få hjälp utan att dina föräldrar vet om det. Jag vet inte vad du tror kommer att hända om de får reda på att du har det svårt. Du kanske är rädd för att de skall bli arga eller besvikna på dig om du inte bara är glad och ljus?
Det verkar som att det inte är så ovanligt att barn tror att de ställer till det för föräldrarna om de pratar omsådant som är svårt eller kämpigt. Jag tycker dock att det kan vara så att föräldrar vill veta och vill vara till hjälp för sina barn även om de blir rädda och oroliga om de får veta att barnen mår dåligt. Kanske kan du fundera på om det ändå inte skulle vara möjligt för dig att börja prata med dina föräldrar om hur du har det.
Du kan ta kontakt med Ungdomsmottagningen och prata med dem om de kan ta emot dig utan föräldrar.  Du kan kolla upp tjejzonen och BRIS för att se om du kan  få hjälp där. På BUP är det så att du behöver ha dina föräldrars samtycke och medverkan.
Mitt viktigaste budskap till dig är ändå att du skulle försöka att prata med dina föräldrar eller med någon annan vuxen som kan hjälpa dig att prata med dina föräldrar. Då kan du/ni söka den hjälp som passar dig bäst och den hjälp du behöver.
Lycka till!