Vilka får komma till BUP?
Hej.
Jag är en 17 årig tjej och undrar hur ni bestämmer vilka som får komma in på bup och vilka som inte får. Min skolkurator och min terapeft på region västmanland har skickat flera remisser till bup och har alla blivit nekade. I dessa remisser så stod det att jag har varit deprimerad sen jag var 11 år gammal, att jag har varit självmordsbenägen, att jag har självskadeproblem, att jag är utbränd och att min mamma (som var min enda vårdnadshavare) precis har gått bort i cancer. Jag har skrivit på detta "forum" förut och ni rådade mig att kontakta bup. Vore bra också om jag faktiskt fick komma in, eller hur?
Hannah

BUP svarar:
Hej!
Om det i remisserna till BUP står att du varit deprimerad sedan många år, har självskadebeteende, är utbränd och att du nyligen förlorat din mamma  tycker jag det är märkligt att de inte tar emot.
Men har de inte motiverat varför de säger nej? BUP borde ha skrivit ett remissvar till kuratorn. Om du inte läst svaret, gå till skolkurator och gå igenom det tillsammans. Du har självklart rätt att få veta varför du inte får tid. Om remissvaret inte förklarar detta för dig, tycker jag att du ska ringa BUP och be att få tala med någon. Du får då också tillfälle att själv beskriva hur du mår på ett sätt som en remiss inte kan göra lika bra.
BUP tar emot känslomässiga problem som är så svåra att de ställer till problem i det vanliga livet. För att bedöma vad och hur stora problemen är ställer man diagnoser där olika kriterier måste vara uppfyllda för att en diagnos ska kunna ställas. Om  man är tydligt nedstämd och skadar sig själv brukar BUP ta emot för bedömning. Att du varit självmordsbenägen tidigare kan man se som en sårbarhet du har och som gör att man hellre ska ta emot än att inte göra det. Likaså att du nyligen förlorat din mamma och är utbränd.
Detta är ett försök att beskriva hur man kan tänka när remissen kommer. Men hur just din BUP-mottagning resonerat är bäst att de själva förklarar.
Men det jag undrar är om du kommer att fylla 18 år snart? Och eftersom man bara kan ha kontakt med BUP fram till 18 år kan ditt BUP välja att inte ta emot just därför. När man är 18 år får remissen istället skickas till vuxenpsykiatrin. Men det borde någon ha sagt till dig eller till den som skrivit remissen.
Försök få ett tydligt svar från din BUP-mottagning. Om de eller vuxenpsykiatrin inte tar emot kan du pröva att vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Allt fler vårdcentraler har nu också något som kallas Första linjens barn och ungdomspsykiatri upp till 18 år. Vårdcentralen tar också emot vuxna, alltså från 18 år.
Lycka till!