Ångest över mitt utseende
Hej.
Jag har ett stort problem som kanske låter litet för andra, men i alla fall så handlar det om att jag har ångest över mitt utseende, jag får ångest över mig själv och speglar. Det har blivit ett så stort problem för mig så att jag överväger självmord som den enda lösningen att få bort all denna ångest. När jag säger till människor om hur dåligt självförtroende jag har tror dom bara att jag är en typisk tonåring. Men känner verkligen alla tonåringar att dom vill begå självmord för att dom anser sig själv som fula? Nä jag tror inte det.
Jag orkar fan inte leva längre, jag försöker ha hopp om framtiden och att det jag känner nu kommer jag inte känna för evigt, men det är svårt eftersom jag har känt så här i flera år nu.
Kan nån snälla hjälpa mig innan det är försent...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du beskriver att du har ett verkligen stort problem med ditt utseende. Jag tror det är som du säger att andra kanske har svårt att förstå dig utifrån att det är så vanligt att inte tycka om sitt utseende. Men om man som du överväger självmord och börjar misströsta om framtiden då är det uppenbarligen något utöver det vanliga och jag tycker du ska ta kontakt med BUP så att ni tillsammans kan utreda och försöka förstå din ångest.
Så prata med dina föräldrar och ta kontakt med BUP. Det är inte ett helt ovanligt problem och du kan få bra hjälp. Oavsett diagnos är det viktigt att du får hjälp nu när du mått dåligt så lång tid och också känt att ingen förstår dig.