Svårt att släppa en rutin
Hej jag undrar vad jag kan göra, jag har väldigt svårt att släppa en rutin eller ändra den, son t.ex jag brukar gå och duscha klockan 8 och jag vill inte göra det någon annan tid bara den tid. Mina föräldrar blir arga på mig och säger att jag är olydig för att jag inte duscha när dem säger till mig, och jag säger till dem att det är min rutin men dem vägrar lysna på mig och det leder till att jag oftast får mycket ångest och får sjävskade tankar, jag vet inte hur jag ska förklara för dem, jag har just redan gjort det.
Pst jag går redan hos Bup och dem vet det men dem gör inget åt saken.
E

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver något som du känner är ett bekymmer för dig och som du inte verkar tycka att andra förstår eller tar på allvar. Jag vet inte om du alltid känt att du varit bunden av olika rutiner eller om det är något som dykt upp nu. Är detta ett bekymmer som någon annan också uppmärksammat? T.ex. har någon i skolan undrat över eller kommenterat att du verkar bunden av olika rutiner? Eller kan du känna att det är viktigt för dig att följa din rutin för att du kanske är arg på dina föräldrar för något?
Du skriver också att du går på BUP och att de vet om detta. Kanske är det så att du behöver ta upp detta igen som ett bekymmer som du har och som ställer till det för dig ibland annat din familj.
Om det är så att du är låst och bunden av rutiner brukar det inte hjälpa att någon skäller på en. Försök att ta hjälp av behandlaren när du/ni är på BUP så att de kan hjälpa dig och dina föräldrar så att det förhoppningsvis blir mindre av bråk och skäll och så att du kanske inte behöver ha så mycket ångest och självskadetankar. Detta förstår jag är en viktig sak för dig, så försök att samla kraft och ta upp ditt bekymmer på samma sätt du gjort i ditt brev till oss.
Lycka till!