Dåliga erfarenheter av BUP
Hej BUP,
jag är en 16 årig tjej som går första året på gymnasiet. Under åk 7-8 träffade jag lite olika läkare och psykologer från BUP, och fick till slut regelbundet besöka ätstörningsenheten. Efter nästan ett år av remisser hit och dit (mellan första och andra besöken hela 8 månader!!) fick jag äntligen bli regelbunden ”patient”. Jag åkte till ÄE tillsammans med min pappa ungefär en gång i veckan. Min ”behandling” gick enbart ut på att bli vägd, sedan frågade en sköterska min pappa hur han upplevt mitt ätande sedan senaste möte. Det var allt. Mötena fick mig att må sämre eftersom de konstant påminde mig om min vikt osv. Trots att jag skar mig, var deprimerad, självmordsbenägen, hade mycket ångest, fick mycket sämre betyg i skolan osv osv, var det den enda hjälp jag fick. Både jag och min pappa var tvungna att ta ledigt från skola / jobb för att kunna åka bil en timme, ha ett möte på ca 15min, sedan åka hem på en timme igen. Jag har börjat må sämre igen, och skulle helst söka hjälp, men min tidigare erfarenhet av BUP får mig att istället bara hålla det inne.
Nora

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga.
Det är lätt att förstå att du känner dig missnöjd och missmodig då du ju inte tycker att du fått någon bra hjälp. Du skriver att du träffat flera olika psykologer och läkare och att nu sen kom till ätstörningsbehandlingen så blev det inte som du tänkt dig eller hoppats på.
Du skriver att du och din pappa fick ta mycket ledigt och åka långt för att komma till behandlingen. Det är kanske svårt att göra något åt. Men däremot är det viktigt att du känner dig förstådd och hjälpt när du kommer med dina problem och svårigheter.
Ibland är det så att man kan behöva säga till om det inte känns bra och hjälpsamt i kontakten med en behandlare. Det brukar inte vara något nytt eller överraskande för BUP. Det låter som mycket viktigt att du på nytt prövar att ta emot hjälp från BUP. Pröva att berätta om dina tidigare erfarenheter av när du sökt hjälp och att du därför kanske känner dig extra orolig och på din vakt så att det inte upprepas.
Du skriver ju att du börjar må sämre igen och du tänker att du behöver hjälp igen. Försök att ta fasta på det och gör ett försök. Du och din pappa kanske kan prata om hur ni skall beskriva dina bekymmer. Då kanske du kan känna att du får stöd och hjälp av din pappa. Utifrån ditt brev till oss så ser jag att du kan beskriva dina bekymmer så att det går att förstå dig. Tänk på det och försök att inte ge dig.
Lycka till!